Eğitim sürecini iyileştirme gayretlerine
paralel olarak, müdürlerin bu çabalardaki payı bütün dünyada önemli hale
gelmiştir. Her geçen gün daha fazla kadının okul müdürü olmasıyla, kadınların
ve erkeklerin nasıl liderlik yaptıkları ve onların liderlik stillerinin ve
etkililiklerinin hem müdürlerin kendileri hem de müdürlerin okulundaki
öğretmenler tarafından nasıl algılandığının araştırılmasına gereksinim
duyulmuştur. Bu nitel çalışma, kültürel farklılıklara rağmen eğitime büyük önem
veren ve iki ayrı ülke olan Türkiye ve Amerika Birleşik Devletlerindeki kadın
ve erkek müdürlerin nasıl liderlik yaptıklarını ve onların liderlik stillerinin
ve etkililiklerinin hem müdürlerin kendileri hem de müdürlerin okulundaki
öğretmenler tarafından nasıl algılandığını araştırmaktır. Türkiye’de 40
öğretmen ve 20 müdürle görüşme yapılmıştır. Araştırmaya Amerika’da da aynı
şekilde, 20 müdür ve 40 öğretmen katılmıştır. Araştırma
verileri kodlanarak analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucu
literatürle tutarlıdır ve araştırmada, kadın ve erkek müdürlerin liderliğinin
algılanmasında cinsiyetin belirleyici olduğu; ayrıca, müdürlerin liderliğine
ilişkin hem öğretmen hem de müdür algısının cinsiyete göre farklılık gösterdiği
sonucuna ulaşılmıştır. Hâlihazırda müdür olarak çalışan ve müdür olmak isteyen
kadınları desteklemek, yönlendirmek ve teşvik etmek gerekmektedir. Toplumsal
cinsiyet ve liderlik hususu, mesleki gelişim ve lider yetiştirme sürecinin her
düzeyinde mevzuatlar çerçevesinde ele alınmalıdır.
In an effort to improve the education of all students, much attention throughout the world has focused on the impact the principal plays in this effort. With more women taking on the role of principal,
research is needed to examine how women and men lead, and how their leadership
style and effectiveness is perceived, by both the principals themselves and the
teachers they lead. This qualitative study examines how
female and male school principals lead in Turkey and the United States (US),
and how their leadership style and effectiveness is perceived, by both the
principals themselves and the teachers they lead, in two distinct countries that,
despite cultural differences, have committed to the strong belief of a public. The
data were analyzed by coding the responses into a number of categories
related to gender, leadership style, and descriptive phrases. Results from this study found that, consistent with
the literature, gender perceptions of school leadership exist, and influence
how principals and teachers perceive leadership along gender lines. Support,
resources, and encouragement are needed for those who are currently female principals
and for those who are aspiring to become principals. The issue of gender and
leadership needs to be addressed in a formal manner at all levels of
professional development and leadership preparation.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1224 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | May 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |