Çıraklık
eğitimi geleneksel yöntemlerle yapılan mesleki bir eğitimdir. Çıraklık eğitim
sisteminde erken yaşlarda bir ustanın yanına verilen çocukların iş içinde
mesleki eğitim alarak o meslekte uzmanlaşması sağlanır. İş yerinde çırakların
eğitiminden usta öğreticilik kursu alan ustalar sorumludur. Bu çalışmada “Her Çocuk
Özeldir” filminin
ustaların çırak eğitimi anlayışları üzerindeki etkileri incelenmiştir. 2014
yılının Mart ve Nisan aylarında Siirt Atlas Jet Mesleki Eğitim Merkezi’nde
açılan iki usta öğreticilik kursuna katılan 34 usta öğretici adayı araştırmanın
katılımcılarını oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması
ile yapılan araştırmada Mart ayında usta öğreticilik kursuna katılan 15
katılımcıya film izletilmeden önce, çırak öğrencilerinin eğitimi ile ilgili
görüşleri yarı yapılandırılmış bir ölçme aracı ile belirlenmeye çalışılmıştır. Film
her iki usta öğreticilik kursuna katılan katılımcılara izletilmiştir. Daha
sonra katılımcılara filmin çırak öğrencilerin eğitimi konusunda kendilerini
nasıl etkilediği ile ilgili görüşleri yazılı olarak alınmıştır. Elde edilen veriler,
betimsel analiz ve içerik analizi ile incelenmiş ve birbirleri ile
karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda “Her Çocuk Özeldir” filminin, ustaların çırak öğrenci
yetiştirme anlayışı üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Apprenticeship training has been performed in terms
of traditional methods. The apprentices who start working at an early age
alongside the qualified instructors are supposed to specialize within their profession
by acquiring the necessary skills during the job training. The
qualified instructors having taken the related training courses are in charge
of training those apprentices. This study aimed to analyze the perceptions of
some instructors about apprentice training by using the movie “Every Child is
Unique.” The participants were 34 qualified instructor nominees who attended
two qualified instruction courses held in March and April 2014 at Siirt Atlas Jet Vocational
Training Center. As a methodology, action research, one of the qualitative
research methods, was applied and 15 of the participants were asked in semi
structured interviews about what they thought of the training of their apprentices
without being shown the movie. The movie was shown to both groups having
attended the course. After that the participants were requested to provide
their opinions in written form about how their perceptions of apprentice
training were affected by the movie. The findings were analyzed and compared according
to the descriptive and content analysis. It was concluded that the movie “Every
Child is Unique” had positive impact on the perceptions of participants about
apprentice training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1235 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | July 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |