Araştırmanın amacı, Meslek Lisesi Bilişim
Teknolojileri Alanı Web Programcılığı Dalı 11. sınıfta verilen Web Tasarımı ve
Programlama Dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının kullanılmasını
öğrenci görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmaya 11. sınıfa devam eden
24 Bilişim Teknolojileri Alanı öğrencisi katılmıştır. Verilerin toplanması için
görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere yarı
yapılandırılmış görüşme formunda yer alan beş açık uçlu sorudan oluşan görüşme
soruları yöneltilmiştir. Veriler üzerinde içerik analizi yapılmış ve bulgular
frekans ve yüzde cinsinden verilmiştir. Öğrenciler proje tabanlı öğrenmenin
etkili öğrenmeyi, derse aktif katılımı, bilgide kalıcılığı ve motivasyonu
arttırdığını vurgulamışlardır. Öğrencilerin şikâyet ettiği en önemli
sorunların, teorik bilgi eksikliği, ayrılan sürenin yetersizliği, denetim ve
donanım eksikliği olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this
research is to evaluate the use of project based learning approach in web
designing and programming lesson offered to11th grade in a Vocational High
School in terms of students’ point of views. 24 Information Technology
department students who were 11th grade, participated to the study. To gather
data, semi-structured interview form was conducted. The students who participated
to the research were interviewed by using five open ended questions. The data
were analyzed through content analysis and the results were presented as
frequency and percentages. Students mentioned that project based learning
provides efficient learning and lets them participate in lessons actively and
make their knowledge permanent in addition to enhance their motivation. They
mostly complained about lack of theoretical knowledge, inadequacy of time and
lack of control.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1365 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | July 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |