The primary aim of this study was to reveal the reasons why teacher candidates who received training within the pedagogical formation certification program chose the teaching profession, and their views on the education they received within the program. The study was conducted in accordance with the qualitative research method, and semi-structured interviews were used as the data-gathering tool. The findings showed that the participants wanted to be teachers instead of pursuing a career in their primary area of study due to the professional advantages that they believed teaching had, and thus, they enrolled in the certification program.
Bu çalışmanın temel amacı, Türk
eğitim sistemi içerisinde öğretmen yetiştiren yapılardan biri olan pedagojik
formasyon sertifika programında eğitim almakta olan öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerini ve bu çerçevede almış oldukları
formasyon eğitimine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel
araştırma yöntemine uygun olarak yürütülmüş olup veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulardan
hareketle, katılımcıların öğretmenliğin sahip olduğuna inandıkları mesleki
avantajlarından dolayı kendi bölümlerini bırakarak öğretmen olmak istedikleri
ve bu kapsamda da sertifika programına kayıt yaptırdıkları söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |