Bu araştırmanın amacı, akran aracılı
uyarlanmış fiziksel aktivite (AAUFA) programının orta düzeyde zihin
yetersizliği (ODZY) olan öğrencilerin sosyalleşme düzeyleri üzerinde etkisinin olup
olmadığının belirlenmesidir. Araştırmaya 12 ODZY olan öğrenci (uygulama grubu
n: 6, kontrol grubu n: 6) ve normal gelişim gösteren 6 akran katılmıştır.
Uygulama grubu ve akran grupta yer alan öğrenciler ile birlikte 11 hafta
boyunca haftada 3 gün 1 saat süre ile AAUFA programı yürütülmüştür. Araştırmanın
nicel verileri, American Association
on Mental Deficiency Uyumsal Davranış Skalasının gelişimsel özellikler alt başlıklarından
biri olan Sosyalleşme alanındaki maddeler kullanılarak; nitel verileri ise yarı
yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın
nicel bulgularına göre, uygulama grubunun sosyalleşme düzeyinin AAUFA programı
öncesi ve sonrası arasında olumlu yönde anlamlı farklılık gösterdiği
belirlenmiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre ise AAUFA programı sonrası
uygulama grubundaki öğrencilerin akranlar ile etkileşim kurma, grup ile
birlikte hareket etme, grup kurallarına uyma ve paylaşımcılık özelliklerinin
olumlu yönde gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında, AAUFA
programının araştırmaya katılan ODZY olan öğrencilerin sosyalleşme düzeyleri
üzerinde olumlu yönde bir etki oluşturduğu izlenimi edinilmiştir.
The aim of this research is to
define whether peer-mediated adapted physical activities (PMAPA) program have
an effect on the level of socialization of the students with the moderate
intellectual disabilities (MID) or not. 12 students with MID (application group
n: 6, control group n: 6) and 6 peers with typical development are included in
the research. PMAPA program is performed throughout 11 weeks, 3 days on a week
and 1 hour each day with the students in the application and peer groups. Quantitative
data of the research is obtained by using the articles in the area of
Socialization which is one of the developmental characteristics subtitles of
the American Association on Mental Deficiency Adaptive Behavior Scale while
qualitative data is obtained through semi-structured interviews. According to
the quantitative findings of the research, the level of the socialization of
the application group show a significant positive difference before and after
the PMAPA program. According to the qualitative findings of the research, it
was discovered that after the PMAPA program, skills of the students in the application
group such as interaction with the peers, acting along with the group,
following the rules of the group and sharing developed in a positive direction.
In the light of these findings, the impression was gained that the PMAPA
program had a positive effect on the socialization levels of the students with MID
who participated in the research.
Students with intellectual disabilities socialization peer-mediated adapted physical activity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1490 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | August 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |