Özyeterlik
inancına dayanan ve fen bilimleri deneyleri (biyoloji, fizik, kimya, fen
dersleri gibi) yapabilme inancına ilişkin hazırlanmış ölçeklerle, öğrencilerin
laboratuvarda zor şartlar altında dahi, iyi düzenlenmiş bir deney yapabilme
konusunda sahip oldukları inançlar sorgulanabilir. Bu araştırmada orijinali
Almanca olan “Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği”nin Türkçe’ye uyarlanarak,
geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Uyarlama için
dil ve alan uzmanlarınca Türkçe’ye çevrilen ölçek; içerik, dil ve ölçme değerlendirme
açılarından da değerlendirilmiştir. Uyarlama çalışması 333 biyoloji ve fen bilgisi
öğretmen adayına uygulanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına
göre Türkçe’ye uyarlanan ölçek, orijinal ölçekteki gibi planlama, uygulama ve
değerlendirme alt boyutlarına sahiptir ve toplam 18 maddeden oluşmaktadır. Uyarlanan
ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik değeri α=.92 olarak elde edilmiştir. Sonuç
olarak, Türkçe’ye uyarlanan “Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği”nin deney
yapabilmeye dair özyeterliği ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu ifade edilebilir.
Scales related to belief in self-efficacy and in the ability to conduct science (biology, physics, chemistry, science lessons etc.) experiments can be used to investigate the ideas of students on their ability to conduct well-designed experiments, even under difficult conditions. The aim of this research was to adapt “Experiment-Related Perceived Self-Efficacy Scale” that was originally prepared in German to Turkish and to carry out validity and reliability studies. The scale that has been adapted to Turkish by language and field specialists, has also been evaluated in terms of content, language and assessment capacity. The adaptation study was performed on 333 prospective biology and science teachers. The scale that has been adapted to Turkish according to the confirmatory factor analysis results, contains planning, implementation and evaluation sub-dimensions similar to the original scale and consists of 18 items. The Cronbach alpha reliability coefficient of the adapted scale was found to be α=.92. As a result, the adapted “Experiment-Related Perceived Self-Efficacy Scale” was found to be a valid and reliable assessment instrument in measuring the self-efficacy of conducting experiments.
Student prospective teacher self-efficacy experiment-related perceived self-efficacy psychometric scale adaptation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1704 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | August 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |