It is already known that library anxiety is a common issue which causes many negative effects on students’ success and can even lead to library use avoidance. The main aim of this study is to examine if the undergraduate students of Information and Records Management in Kastamonu University have experienced library anxiety and to determine the level of experienced anxiety. It is also examined whether library anxiety they feel, was related to trait anxiety of those undergraduate students. The department of Information and Records Management in the Faculty of Science and Letters, in Kastamonu University was established in 2006 and began to admit students in 2014, and the current student population of the department (2015) has risen to 78. First, it was measured if there is a relationship between two variables; trait and state anxiety of 57 undergraduate students by Zung Self Rating Scale for depression. Then library anxiety was measured using the Bostick’s Library Anxiety Scale. The survey’s findings showed that about 77 percent of the students experienced library anxiety. Besides it was also found that the students’ library anxiety is independent from their trait anxiety which its level is 40,8.
university students information and records management trait anxiety state anxiety library anxiety
Kütüphane kaygısı öğrencilerin
başarısı üzerinde olumsuz etkiler oluşturan, hatta kütüphane kullanımından
kaçınılmasına yol açan yaygın bir durumdur. Bu çalışmanın temel amacı,
Kastamonu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
lisans öğrencilerinin kütüphane kaygısı olup olmadığını saptamak, varsa bu
kaygının düzeyini değerlendirmektir. Ayrıca öğrencilerin kütüphane kaygısının
“sürekli kaygı” (trait anxiety) ile ilgisi olup olmadığı da araştırılmaktadır.
Kastamonu Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
2006 yılında kurulmuş ve 2014 yılında da öğrenci kabul etmeye başlamıştır. Şu
anda (2015) mevcut toplam öğrenci sayısı (45 birinci sınıf ve 33 ikinci sınıf
öğrencisi ile) 78’e ulaşmıştır. Çalışmada önce örneklem olarak alınan 57 lisans
öğrencisine Zung Kendi Kendini Değerlendirme Ölçeği (Zung Self Rating Scale)
uygulanmış ve öğrencilerin durumluluk (state anxiety) ile sürekli kaygıları
(trait anxiety) arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Daha sonra
Bostick’in Kütüphane Kaygısı Ölçeği (Bostick's Library Anxiety Scale) aracılığı
ile bu öğrencilerin kütüphane kaygısı ölçülmüştür. Araştırma/anket sonuçları
söz konusu öğrencilerin aşağı yukarı % 77’sinin kütüphane kaygısı duyduğunu
ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrencilerin kütüphane kaygısının ortalama 40,8
düzeyinde olduğu saptanan sürekli kaygıları ile bağlantısı olmadığı da
görülmüştür.
üniversite öğrencileri bilgi ve belge yönetimi sürekli kaygı durumluluk kaygı kütüphane kaygısı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1969 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | January 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |