Demanding for accountability accompanied to instructional leadership
from school administration has been increasing. The main purpose of this study
was to find out how instructional accountability experienced in schools based
on the perspective of the school administrators. Utilizing phenomenology design
in qualitative research, we collected data through a stepwise manner including focus-group
interviews (n=8) as interaction environment then semi-structured interviews
(n=20) as individually controlled environment techniques. To be able to satisfy
the maximum diversity, participants were intentionally selected among school
administrators working in city centrum, counties and villages in Aksaray
province in April-May, 2017. By implementing the content analysis, we had the
results. At the end of the study, we conceived the lack of instructional
accountability functioning consciously and systematically in schools and
educational acquisitions were not fully gained furthermore this issue was not
given importance. A valid and
reliable accountability mechanism about the level and quality of students’
learning acquisitions was absent. We developed suggestions for establishing a
valid and reliable accountability in schools.
Okul yönetimlerinden,
öğretimsel liderliğe eşlik eden hesapverebilirlik talepleri artma
eğilimindedir. Bu çalışmanın temel amacı, okul yöneticilerinin perspektifiyle öğretimsel
hesapverebilirlik olgusunun, okullarda nasıl deneyimlendiğini betimlemektir. Nitel
araştırmanın olgubilim deseni kullanılarak aşamalı teknikle önce etkileşimli
ortamlarda odak grup görüşmesiyle (n=8) ardından etkileşimsiz ortamlarda
yarı-yapılandırılmış görüşmelerle (n=20) veriler toplanmıştır. Katılımcılar, 2017
Nisan-Mayıs döneminde Aksaray ili merkez, ilçe ve köylerinde çalışan okul
yöneticilerinden maksimum çeşitlilik sağlamak için kasıtlı şekilde
belirlenmiştir. Veriler, içerik analiziyle incelenerek sonuçlara ulaşılmıştır.
Çalışma sonunda, okullarda bilinçli, sistematik bir öğretimsel hesap sorma-verme
işleminin gerçekleşmediği; kazanımların tam edindirilemediği; bu konuya yeterli
önem verilmediği saptanmıştır. Kazanımların edinilme düzey ve kalitesi
hakkındaki belirsizlik dikkate alınarak okullarda geçerli ve güvenilir bir
öğretimsel hesapvermenin gerçekleşebilmesi için öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | April 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |