The aim of this study is to investigate the predictive values of academic optimism, psychological well-being and physical self-esteem in the success perceptions of physical education teachers. This study is a descriptive study which uses a relational survey model. The sample of the study is comprised of 374 physical education teachers selected from the central counties of Ankara. Stratified sampling technique was used in the determination of the samples. The analysis of the data was done by use of SPSS 21 and AMOS programs. The Pearson Product-Moment Correlation Coefficient for the determination of the relations between the variables, whether the academic optimism, psychological well-being and physical esteem of physical education teachers are rational predictors of success conceptions as well as the direct and indirect effects of the variables were all investigated with path analysis. The results of the study indicated that there is a positive significant relationship between the success perceptions and academic optimism, psychological well-being and physical self-esteem levels of physical education teachers. Besides, while academic optimism and physical self-esteem positively and directly predict the success perceptions of physical education teachers, psychological well-being predicts the success perceptions indirectly by means of academic optimism.
Physical Education Teacher Academic Optimism Psychological Well Being Success Percep-tion Physical Self-Esteem
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin
başarı algıları üzerinde akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel
öz saygı değişkenlerinin yordama güçlerini incelemektir. Araştırma ilişkisel
tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi,
Ankara ili merkez ilçelerinden seçilen 374 beden eğitimi öğretmeninden oluşmaktadır.
Örneklemin belirlenmesinde tabakalı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesi SPSS 21 ve AMOS programları kullanılarak yapılmıştır. Değişkenler
arası ilişkilerin belirlenmesi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon
Katsayısı, beden eğitimi öğretmenlerinin akademik iyimserlik, psikolojik iyi
oluş ve fiziksel öz saygılarının başarı algılarının anlamlı yordayıcıları olup
olmadığı, değişkenlerin doğrudan ve dolaylı etkileri path analizi ile
incelenmiştir. Araştırma sonuçları beden eğitimi öğretmenlerinin başarı algısı,
akademik iyimserlik, psikolojik iyi oluş ve fiziksel öz saygı düzeyleri
arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca beden
eğitimi öğretmenlerinin başarı algılarını, akademik iyimserlik ve fiziksel öz
saygı pozitif yönlü ve doğrudan yordarken, psikolojik iyi oluş akademik
iyimserlik üzerinden başarı algısını dolaylı olarak yordamaktadır.
Beden Eğitimi Öğretmeni Başarı Algısı Akademik İyimserlik Psikolojik İyi Oluş Fiziksel Öz Saygı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | April 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |