Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on The Use of Social Media of Open Education System Students: The Example of AofAnadolum

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 809 - 822, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2841

Abstract

     In Turkey, the most widely used as a social networking platform Facebook
is one of the medium among college students in which they interact with each
other. The use and gratification approach assessed for communication researches
for the first time in the early 1960s; it is an approach that advocates users
are conscious participants, focusing on the question "what are people
doing with the media?" rather than the question "what is the media
doing to people", emphasizing that users are active. That is to say,
according to the use and gratification theory, users are not volunteering
because of communication necessary. According to the use and gratification
theory, users are not volunteering because of communication necessary. In this
research, it was aimed to examine the social media environment of AofAnadolum
which is the institutional Facebook page of Anadolu University Open Education
System in the context of use and gratification approach. This study was carried
out by descriptive scanning method. The datas are limited from the "page
statistics" section provided by Facebook between February 3, 2016 and
February 28, 2017. In this framework, the use of the social media account of
the Open Education system was examined in terms of various variables that the
demographic characteristics of the followers, the change in the usage situation
and the emotional reactions of the followers to the sharing were tried to be
determined. Results shows that, institutions aim of using social media platform
is informing, followers use it more for information and support. A very large
proportion of followers are interested in the exams and the sharing of
questions and reacting them.

References

  • Alikılıç, Ö., Gülay, G., ve Binbir, S. (2014). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1 (37).
  • AÖF. (2017). www.anadolu.edu.tr/acikogretim adresinden 25.03.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Bedir, A., ve Gülcü, A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişimine yaklaşımların tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk.
  • Erkek, S. (2016). Kamu kurumlarında sosyal medya kullanımı: sağlık bakanlığı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 141-150.
  • Facebook Yardım. (2017). www.facebook.com/support/?ref=hc_global_nav adresinden 04.04.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yay.• Çebi. Discursive Construction of Islamophobia in Anti-Minaret Referendum Posters in Switzerland.
  • IAB, (2011), “Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması”, http://www.iab-turkiye. org/files/newsletter/iab_newsletter-Mart_2011.pdf, Erişim tarihi: 25.09.2017.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma teknikleri ve istatistik yöntemleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (24. Bask). Ankara: Nobel.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: Studies in Public Communication,, 2:1-6.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Küçükkurt, M., Hazar, Ç. M., Çetin, M. ve Topbaş, H. (2009). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1).
  • Mangold, W. G. ve Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
  • Mayfield, A. (2010), What is Social Media, iCrossing, e-book, s. 6. http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/jfq/mayfield_strat_for_soc_media.pdf adresinden 02.10.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. Beta.
  • Severin, W. J. ve Tankard, J. W. (2001). Communication theories: Origins, methods, and uses in the mass media. Pearson College Division.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) Öğrencilerinin Facebook Kullanım Amaçları ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı İle İlgili Görüşleri: MAKÜ Örneği. International Educational Technology Conference (IETC), İstanbul Üniversitesi, 25–27 Mayıs, İstanbul.
  • Smartinsight. (2018). www.smartinsight.com adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk üniversitesi iletişim fakültesi akademik dergisi, 7(4), 23-32.
  • Statisca. (2018). www.statisca.com adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • TUİK. (2018). www.tuik.gov.tr adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • UDH, 2018. Kamu kurumlarında sosyal medya kullanım rehberi, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Haberleşme Genel Müdürlüğü http://afyonluoglu.org/news/kamu-kurumlarinda-sosyal-medya-kullanim-rehberi-taslak/ adresinden 15.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), Bahar
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 5(20), 3348-3382.
  • Yıldız, A., ve Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(37 Girişimcilik Özel Sayısı), 18-36.
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. O'Reilly Media, Inc.
  • Telli Yamamoto, G. ve Karamanlı-Şekeroğlu, Ö. (2014). Sosyal medya ve blog. İstanbul: Kriter Yayınevi.

Uzaktan Öğrenenlerin Sosyal Medya Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma: AöfAnadolum Örneği

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 809 - 822, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2841

Abstract

Facebook Türkiye’de üniversite öğrencileri arasında
en yaygın kullanılan sosyal paylaşım ağı olarak, bireylerin birbirleriyle etkileşim
sağladıkları ortamlardan biridir. İlk kez 1960’lı yılların başlarında iletişim
araştırmaları için kullanılan, kullanım ve doyumlar yaklaşımı; kullanıcıların
aktif olduğunu vurgulayan ve “medya insanlara ne yapıyor” sorusundan çok,
“insanlar medya ile ne yapıyor?” sorusuna odaklanarak kullanıcıların bilinçli
katılımcılar olduğunu savunmuştur. Kullanımlar ve doyumlar kuramında
kullanıcılar iletişime gerekli olduğu için değil gönüllü olduğu için
girmektedirler. Bu araştırmada Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi
kurumsal Facebook sayfası olan AofAnadolum sosyal medya ortamı, kullanımlar ve
doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmiştir. Araştırma betimsel tarama yöntemi
ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, 3 Şubat 2016-28 Şubat 2017 tarihleri
arasındaki Facebook tarafından sağlanan “sayfa istatistikleri” bölümünden elde
edilen verilerle sınırlıdır. Bu çerçevede Açıköğretim sistemi sosyal medya
hesabının kullanım durumu çeşitli değişkenler açısından incelenerek takipçilerinin
demografik özellikleri, kullanım durumlarındaki değişim ve takipçilerin
paylaşımlara gösterdikleri duygusal tepkiler belirlenmeye çalışılmıştır. Elde
edilen sonuçlar, kurumun sosyal medya ortamını bilgi verme amacıyla kullanmakta
olduğunu, takipçilerin ise daha çok enformasyon alma ve destek görme amacıyla
kullandığını, takipçilerin sınavlar ve sorular ile ilgili paylaşımlara ilgi
gösterdiğini ve tepkilerini bu ortamdan paylaştıklarını ortaya koymuştur.

References

  • Alikılıç, Ö., Gülay, G., ve Binbir, S. (2014). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1 (37).
  • AÖF. (2017). www.anadolu.edu.tr/acikogretim adresinden 25.03.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 373-386.
  • Bedir, A., ve Gülcü, A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişimine yaklaşımların tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk.
  • Erkek, S. (2016). Kamu kurumlarında sosyal medya kullanımı: sağlık bakanlığı örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 141-150.
  • Facebook Yardım. (2017). www.facebook.com/support/?ref=hc_global_nav adresinden 04.04.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yay.• Çebi. Discursive Construction of Islamophobia in Anti-Minaret Referendum Posters in Switzerland.
  • IAB, (2011), “Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması”, http://www.iab-turkiye. org/files/newsletter/iab_newsletter-Mart_2011.pdf, Erişim tarihi: 25.09.2017.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma teknikleri ve istatistik yöntemleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (24. Bask). Ankara: Nobel.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: Studies in Public Communication,, 2:1-6.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Küçükkurt, M., Hazar, Ç. M., Çetin, M. ve Topbaş, H. (2009). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(1).
  • Mangold, W. G. ve Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
  • Mayfield, A. (2010), What is Social Media, iCrossing, e-book, s. 6. http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/jfq/mayfield_strat_for_soc_media.pdf adresinden 02.10.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal ortamda halkla ilişkiler. Beta.
  • Severin, W. J. ve Tankard, J. W. (2001). Communication theories: Origins, methods, and uses in the mass media. Pearson College Division.
  • Sezgin, S., Erol, O., Dulkadir, N. ve Karakaş, A. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) Öğrencilerinin Facebook Kullanım Amaçları ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı İle İlgili Görüşleri: MAKÜ Örneği. International Educational Technology Conference (IETC), İstanbul Üniversitesi, 25–27 Mayıs, İstanbul.
  • Smartinsight. (2018). www.smartinsight.com adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk üniversitesi iletişim fakültesi akademik dergisi, 7(4), 23-32.
  • Statisca. (2018). www.statisca.com adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • TUİK. (2018). www.tuik.gov.tr adresinden 25.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • UDH, 2018. Kamu kurumlarında sosyal medya kullanım rehberi, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Haberleşme Genel Müdürlüğü http://afyonluoglu.org/news/kamu-kurumlarinda-sosyal-medya-kullanim-rehberi-taslak/ adresinden 15.10.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal TR Edition, 6 (12), Bahar
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 5(20), 3348-3382.
  • Yıldız, A., ve Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(37 Girişimcilik Özel Sayısı), 18-36.
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. O'Reilly Media, Inc.
  • Telli Yamamoto, G. ve Karamanlı-Şekeroğlu, Ö. (2014). Sosyal medya ve blog. İstanbul: Kriter Yayınevi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

İlker Usta 0000-0002-3549-1511

Serap Uğur 0000-0002-4211-1396

Muhammet Recep Okur This is me 0000-0003-2639-4987

Gökhan Kuş 0000-0002-2424-2720

Publication Date March 15, 2019
Acceptance Date January 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 27 Issue: 2

Cite

APA Usta, İ., Uğur, S., Okur, M. R., Kuş, G. (2019). Uzaktan Öğrenenlerin Sosyal Medya Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma: AöfAnadolum Örneği. Kastamonu Education Journal, 27(2), 809-822. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2841

10037