Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin teknoloji
algılarının çizdikleri resimler ve bu resimleri açıkladıkları yazılı dokümanlar
aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırmaya Elazığ’da bir ortaokulda öğrenim
gören 35 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin teknolojiye yönelik algılarını
belirlemek için veriler resimler ve görüşmeler yoluyla toplanmış, elde edilen
veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda
6.sınıf öğrencilerinin çizdiği resimlerde bilgisayar, cep telefonu ve
televizyon gibi teknolojik araç gereçlerin ön plana çıktığı gözlemlenmiştir.
Ayrıca erkek ve kız öğrencilerin çizdiği resimlerin farklı olmadığı
belirlenmiştir. Bununla birlikte cinsiyet ile öğrencilerin teknolojinin yararları
kavramına ilişkin algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkinin
bulunduğu ancak teknolojinin zararları kavramına ilişkin algıları arasında
anlamlı ilişkinin bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, teknolojinin
etkisiyle değişen dünyayı daha iyi anlamak için çocukların algılarını ve bakış
açılarını yakalamaya odaklanacak daha fazla araştırma yapılması önerilmektedir.
The aim of this study is to determine the
aim of secondary school students' technology perceptions through pictures and the
documents they describe. 35 students attending a secondary school in Elazığ
participated in the research. In order to determine the perceptions of the
students towards technology, data were gathered via pictures and the documents
they describe and the obtained data were analyzed by content analysis
techniques. As a result of the research, it has been observed that
technological tools such as computers, mobile phones and televisions features
prominently in the pictures drawn by 6th grade students. It is also determined
that the pictures drawn by boys and girls are not different. Nevertheless, it
was found that there was a statistically significant relationship between gender
and perceptions of students' perceptions of the benefits of technology, but no
significant relationship was found between perceptions of technology's
perceptions of harm. In order to better understand the impact of the changing
technological world, it is recommended that these technologies be further
investigated to focus on catching up with children's perceptions and
perspectives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |