Bu çalışma 10. sınıf seviyesinde
gökküre konusunu işlemek üzere yürütülen yüksek lisans tezinin, öğrencilerdeki
görsel düşünme düzeylerindeki gelişimin araştırıldığı bir parçasıdır. Bu
çalışma ile Astronomi ve Uzay Bilimleri derslerinde işlenen Gökküre konusunun
etkileşimli tahta uygulamalarıyla işlenmesinin öğrencilerin görsel
düşüncelerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gökkürenin gökyüzünü
tanımlamak için varsayımsal olarak düşündüğümüz, Dünya ile eşmerkezli
ve eşeksenli, devasa çaplı bir küre olması nedeniyle ve görsel
düşünmeye dayalı özelliğinden dolayı, bu araştırmada Gökküre konusunun
etkileşimli tahta ile işlenmesi için ilk araştırmacı tarafından bir ders
tasarımı yapılmıştır. Sonraki aşamada, Astronomi ve Uzay Bilimleri dersini
seçen 10. Sınıf Fen bölümü öğrencileriyle etkileşimli tahta uygulamaları
gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırmada örnek olay çalışması için etkileşimli
tahta uygulamalarının öğrencilerin iki ve üç boyutlu görsel düşüncelerine ve
algı düzeylerine etkisinin araştırılmasına dair sorulara cevap aranmıştır. Elde
edilen sonuçlar, etkileşimli tahta uygulamalarının öğrencilerin görsel
düşünmelerini desteklediğine işaret etmektedir. Araştırmanın ilk aşamasında
etkileşimli tahta kullanmadan önce öğrenciler bir yıldızın yerini
tanımlayamamışlardır. Daha sonra etkileşimli tahta kullanımı küresel
koordinatları ve bir yıldızın hareketini görmeyi mümkün kılmıştır. Sonuç olarak
öğrenciler tartışmaya katılmışlar, soyut kavramlarla tanımlayamadıkları yıldız
hareketini açıklayabilmişlerdir. Ayrıca öğrenciler görüşmede etkileşimli tahta
kullanımıyla ilgili olumlu düşüncelerini belirtmişlerdir.
This study is a part of
a master thesis carried out at students of 10th grade for teaching at the
subject of celestial sphere student's
development of visual thinking levels. It aims
to investigate the effects of teaching celestial spheres in Astronomy and Space
Science classes using interactive board applications on visual thinking of
students. Since a celestial sphere is an abstract sphere of gigantic radius
homocentric and coaxial with the Earth that we hypothetically imagine in defining
the sky, and since it pertains to visual thinking, one of the researchers
designed a course aimed at teaching celestial spheres using a interactive board
as part of this research. Next, interactive
board applications were conducted with 10th grade science majors who selected
Astronomy and Space Sciences Elective Course. In this study which was designed
in compliance with qualitative case study methodology, the researchers searched
for an answer to the questions asked to investigate the effect of interactive
board applications on students’ two- and three-dimensional thinking. As a
result, it was found that interactive board applications supported students’
visual thinking process. In the first stage of the study without using the
interactive board, students could not define the location of a star. Then the
use of interactive board made it possible for students to be able to see the
spherical coordinates and movement of the star. Consequently, students
participated in the discussion and they could explain the movement of a star
via interactive board although they could not succeed this using abstract
concepts. They also presented related positive opinions in the interview.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | June 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |