Research Article
BibTex RIS Cite

Astronomi ve Uzay Bilimleri Dersinde Gökküre Konusunun Etkileşimli Tahta Uygulamalarıyla İşlenmesinin Öğrencilerin Görsel Düşünce Düzeylerine Etkisi

Year 2019, Volume: 27 Issue: 3, 981 - 992, 15.05.2019

Abstract

Bu çalışma 10. sınıf seviyesinde
gökküre konusunu işlemek üzere yürütülen yüksek lisans tezinin, öğrencilerdeki
görsel düşünme düzeylerindeki gelişimin araştırıldığı bir parçasıdır. Bu
çalışma ile Astronomi ve Uzay Bilimleri derslerinde işlenen Gökküre konusunun
etkileşimli tahta uygulamalarıyla işlenmesinin öğrencilerin görsel
düşüncelerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gökkürenin gökyüzünü
tanımlamak için varsayımsal olarak düşündüğümüz, Dünya ile eşmerkezli
ve eşeksenli, devasa çaplı bir küre olması nedeniyle ve görsel
düşünmeye dayalı özelliğinden dolayı, bu araştırmada Gökküre konusunun
etkileşimli tahta ile işlenmesi için ilk araştırmacı tarafından bir ders
tasarımı yapılmıştır. Sonraki aşamada, Astronomi ve Uzay Bilimleri dersini
seçen 10. Sınıf Fen bölümü öğrencileriyle etkileşimli tahta uygulamaları
gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırmada örnek olay çalışması için etkileşimli
tahta uygulamalarının öğrencilerin iki ve üç boyutlu görsel düşüncelerine ve
algı düzeylerine etkisinin araştırılmasına dair sorulara cevap aranmıştır. Elde
edilen sonuçlar, etkileşimli tahta uygulamalarının öğrencilerin görsel
düşünmelerini desteklediğine işaret etmektedir. Araştırmanın ilk aşamasında
etkileşimli tahta kullanmadan önce öğrenciler bir yıldızın yerini
tanımlayamamışlardır. Daha sonra etkileşimli tahta kullanımı küresel
koordinatları ve bir yıldızın hareketini görmeyi mümkün kılmıştır. Sonuç olarak
öğrenciler tartışmaya katılmışlar, soyut kavramlarla tanımlayamadıkları yıldız
hareketini açıklayabilmişlerdir. Ayrıca öğrenciler görüşmede etkileşimli tahta
kullanımıyla ilgili olumlu düşüncelerini belirtmişlerdir.

References

  • Baylon, A., ve Torres Jr, D. (2008). MAAPCNiA: A boost to authentic MET instruction. International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 2 (3) 285 -290
  • Erduran, A., ve Tataroglu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımınına iliskin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. The Proceedings of 9th International Educational Technology Conference (iETC2009) içinde (s.14 -21) Ankara : Turkiye
  • Etkileşimli Tahta. (2017). 13 Nisan 2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/etkilesimli-tahta/ adresinden erişildi.
  • Gutiérrez, A. (1996). Visualization in 3-dimensional geometry: In search of a framework. L.Puig, A. Gutiérrez (Ed), Procedings of the 20th in pme conference (s. 3-19). Valencia: Valencia Üniversitesi Hatta, B., M. ve Mandes, E., Enhancing visual thinking and learning with computer graphics and virtual environment design Cornput&. Graphics 19, 889-894
  • Kapicioglu, M., i., S., isler, V., Bulun., M., Toprak, S., Okutanoglu A., Gulnar, B. Vd (2003). Tip Eğitiminde Senkron Egitim ve Sel-cuklu Tip Fakultesi’ndeki Uygulamaları [Elektronik versiyon]. The Turkish Online Journal of Educational Technology TO-JET 2 (3) 137-141
  • Loughlin, C. ve Krakowski, K. (2001). Technological tools for visual thinking: What does the research tell us? N. Smythe (Ed.), Apple University Consortium Academic and Developers Conference Proceedings of the Apple University Consortium Conference (s.127-138). Australia: Apple University
  • McLoughlin, C. Visual Thinking and Telepedagogy. Curtain University, 20 Ocak 2014 tarihinde http://www.ascilite.org.au/conferences/perth97/papers/Mcloughlin/Mcloughlin.html adresinden erişildi.
  • Mintz, R., Litvak, S., & Yair, Y. (2001). 3D-virtual reality in science education: An implication for astronomy teaching. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20 (3), 293-305.
  • N. Boz. (2005). Dinamik Görselleştirme ve Yazılım Ortamları. Eğitim Teknolojileri Türkçe Online Dergisi , 4 (1) (3).
  • Noroozi, O., Weinberger, A., Biemans,. H.,J.,A., Mulder, M., ve Chizari, M. (2012). Argumentation-based computer supported colla-borative learning (ABCSCL): A synthesis of 15 years of research. Elsevier Journal Educational Research Review, 7, 79 – 106
  • Proje Hakkında. (2017). 13 Nisan 2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda adresinden erişildi.
  • Redwood, J. (2013). Algorithmic art and visualisation: Objectivity and creativity from machine. Universty of Plymouth School Of Art And Media Digital Art And Technology. 13 Nisan 2018 tarihinde http://jred.co.uk/dissertation-sans-serif.pdf adresinden erişildi.
  • Sünkür, M., Şanlı, Ö. ve Arabacı, İ.B. (2011). Akıllı Tahta Uygulamaları Konusunda İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Görüşleri (Malatya İli Örneği), NWSA-Education Sciences, (7) 313-321
  • Wood R., Ashfield J.(2008) The use of the interactive whiteboard for creative teaching and learning in literacy and mathematics: A case study, British Journal of Educational Technology Vol 39 No 1 2008 84–96

The Effect of Interactive Board Applications on the Subject of Celestial Sphere in Astronomy and Space Science Course on Visual Thinking of Students

Year 2019, Volume: 27 Issue: 3, 981 - 992, 15.05.2019

Abstract

This study is a part of
a master thesis carried out at students of 10th grade for teaching at the
subject of celestial sphere student's 
development of visual thinking levels. It aims
to investigate the effects of teaching celestial spheres in Astronomy and Space
Science classes using interactive board applications on visual thinking of
students. Since a celestial sphere is an abstract sphere of gigantic radius
homocentric and coaxial with the Earth that we hypothetically imagine in ​​defining
the sky, and since it pertains to visual thinking, one of the researchers
designed a course aimed at teaching celestial spheres using a interactive board
as part of this research. Next,
interactive
board applications were conducted with 10th grade science majors who selected
Astronomy and Space Sciences Elective Course. In this study which was designed
in compliance with qualitative case study methodology, the researchers searched
for an answer to the questions asked to investigate the effect of interactive
board applications on students’ two- and three-dimensional thinking. As a
result, it was found that interactive board applications supported students’
visual thinking process. In the first stage of the study without using the
interactive board, students could not define the location of a star. Then the
use of interactive board made it possible for students to be able to see the
spherical coordinates and movement of the star. Consequently, students
participated in the discussion and they could explain the movement of a star
via interactive board although they could not succeed this using abstract
concepts. They also presented related positive opinions in the interview.

References

  • Baylon, A., ve Torres Jr, D. (2008). MAAPCNiA: A boost to authentic MET instruction. International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 2 (3) 285 -290
  • Erduran, A., ve Tataroglu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımınına iliskin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. The Proceedings of 9th International Educational Technology Conference (iETC2009) içinde (s.14 -21) Ankara : Turkiye
  • Etkileşimli Tahta. (2017). 13 Nisan 2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/etkilesimli-tahta/ adresinden erişildi.
  • Gutiérrez, A. (1996). Visualization in 3-dimensional geometry: In search of a framework. L.Puig, A. Gutiérrez (Ed), Procedings of the 20th in pme conference (s. 3-19). Valencia: Valencia Üniversitesi Hatta, B., M. ve Mandes, E., Enhancing visual thinking and learning with computer graphics and virtual environment design Cornput&. Graphics 19, 889-894
  • Kapicioglu, M., i., S., isler, V., Bulun., M., Toprak, S., Okutanoglu A., Gulnar, B. Vd (2003). Tip Eğitiminde Senkron Egitim ve Sel-cuklu Tip Fakultesi’ndeki Uygulamaları [Elektronik versiyon]. The Turkish Online Journal of Educational Technology TO-JET 2 (3) 137-141
  • Loughlin, C. ve Krakowski, K. (2001). Technological tools for visual thinking: What does the research tell us? N. Smythe (Ed.), Apple University Consortium Academic and Developers Conference Proceedings of the Apple University Consortium Conference (s.127-138). Australia: Apple University
  • McLoughlin, C. Visual Thinking and Telepedagogy. Curtain University, 20 Ocak 2014 tarihinde http://www.ascilite.org.au/conferences/perth97/papers/Mcloughlin/Mcloughlin.html adresinden erişildi.
  • Mintz, R., Litvak, S., & Yair, Y. (2001). 3D-virtual reality in science education: An implication for astronomy teaching. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20 (3), 293-305.
  • N. Boz. (2005). Dinamik Görselleştirme ve Yazılım Ortamları. Eğitim Teknolojileri Türkçe Online Dergisi , 4 (1) (3).
  • Noroozi, O., Weinberger, A., Biemans,. H.,J.,A., Mulder, M., ve Chizari, M. (2012). Argumentation-based computer supported colla-borative learning (ABCSCL): A synthesis of 15 years of research. Elsevier Journal Educational Research Review, 7, 79 – 106
  • Proje Hakkında. (2017). 13 Nisan 2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda adresinden erişildi.
  • Redwood, J. (2013). Algorithmic art and visualisation: Objectivity and creativity from machine. Universty of Plymouth School Of Art And Media Digital Art And Technology. 13 Nisan 2018 tarihinde http://jred.co.uk/dissertation-sans-serif.pdf adresinden erişildi.
  • Sünkür, M., Şanlı, Ö. ve Arabacı, İ.B. (2011). Akıllı Tahta Uygulamaları Konusunda İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Görüşleri (Malatya İli Örneği), NWSA-Education Sciences, (7) 313-321
  • Wood R., Ashfield J.(2008) The use of the interactive whiteboard for creative teaching and learning in literacy and mathematics: A case study, British Journal of Educational Technology Vol 39 No 1 2008 84–96
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Yılmaz Emrem This is me 0000-0002-7162-7412

Zeynep Gürel This is me 0000-0003-1028-4396

Publication Date May 15, 2019
Acceptance Date June 12, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 27 Issue: 3

Cite

APA Emrem, Y., & Gürel, Z. (2019). Astronomi ve Uzay Bilimleri Dersinde Gökküre Konusunun Etkileşimli Tahta Uygulamalarıyla İşlenmesinin Öğrencilerin Görsel Düşünce Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Education Journal, 27(3), 981-992.

10037