In this study, it was aimed to develop a multiple choice test in order
to measure about spatial visualization skills, which is one of the components
of spatial ability. In the test development phase, after taking expert opinion
for content validity, six items were removed from the test and the test with
32-item was applied to seventh-grade student for validity and reliability
studies. In order to determine the factor structure of the test, explanatory
factor analysis was performed via the Tetrachoric Correlation Matrix between
the items and a two-factor structure was obtained by being removed the one item
from the test. Afterwards, confirmatory factor analysis was applied by using
the Asymptotic Covariance Matrix and the Weighted Least Squares Method in order
to determine whether the two-factor structure of the test was confirmed as a
model. After being removed of two items from the test and modifications were
made between items close to each other theoretically, it was found that the
two-factor structure had adequate fit indices. Item analysis was performed for
the remaining 29 items; the test was found to be moderately difficult and
highly distinctive which consists of items with different difficulty levels and
highly distinctive. The test was found
to be reliable in terms of KR-20 internal consistency with the reliability
study that was done.
Bu araştırmada, uzamsal yeteneğin bileşenlerinden biri
olan uzamsal görselleştirme becerisini ölçmek için çoktan seçmeli bir test
geliştirmek amaçlanmıştır. Testin geliştirilme aşamasında, kapsam geçerliği
için uzman görüşü alınmış ve testten altı madde çıkarılarak, 32 maddelik test
geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için yedinci sınıf öğrencilerine uygulanmıştır.
Testin faktör yapısını belirlemek amacıyla maddeler arası Tetrakorik Korelasyon
Matrisi üzerinden açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiş ve bir madde
testten çıkarılarak iki faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Daha sonra testin
iki faktörlü yapısının bir model olarak doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek
için Asimptotik Kovaryans Matrisi ile Ağırlıklı En Küçük Kareler Yöntemi’nden
yararlanılarak doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. İki madde testten çıkarılıp, kuramsal olarak birbirlerine yakın
maddeler arasında modifikasyon yapıldıktan sonra, iki faktörlü yapının yeterli
uyum indekslerine sahip olduğu görülmüştür. Kalan 29 madde için madde analizi
yapılmış; testin farklı güçlük
düzeylerine ve yüksek ayırt ediciliğe sahip maddelerden oluşan, orta güçlükte ve ayırt ediciliği yüksek bir test olduğu ortaya
çıkmıştır. Yapılan güvenirlik çalışması ile de testin KR-20 iç tutarlılık
açısından güvenilir olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | June 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |