This study aims to
compare the French teacher training models in Macedonia and Turkey and present
evaluation findings of these models as a result of this comparison. Two very
different substantial teacher-training models; Hacettepe University, French
Language Teaching Undergraduate Degree Program in Ankara and Ss. Cyril and
Methodius University, French Teaching program in Skopje were compared in terms
of quantity and quality, and the obtained data were interpreted in this regard.
According to the accessed data of this comparative study focusing on the place
of French as a foreign language in both countries, on their teacher training
systems and on the content of the subjects of the curriculum, French teacher in
Turkish model is particularly graduated better equipped in terms of
professional knowledge and general culture. Quantity and quality of occupation
lessons as it remains very limited in Macedonian sample, we observed that
French teacher candidates take the courses that have a predominantly linguistic
and literary content. We also observed that Macedonian French teacher
candidates, in terms of their professional knowledge, stayed behind of their
future colleagues in Turkey. Whereas, compared with Turkey, Macedonia's French
teacher candidates, having a higher level in French at the beginning of their
education, are able to get more chances of employment in the public schools
with less professional knowledge than their Turkish colleagues.
Bu çalışmada
Türkiye’deki ve Makedonya’daki Fransızca öğretmeni yetiştirme modellerinin
karşılaştırılması ve bu karşılaştırma sonucunda modellerin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Birbirinden oldukça farklı iki öğretmen yetiştirme modeli olan
Hacettepe Üniversitesi Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı lisans programı ile
Aziz Kiril ve Metodiy Üniversitesi Fransızca Öğretmenliği lisans programları
nicelik ve nitelik açısından karşılaştırılmış, elde edilen veriler yorumlanmıştır.
Her iki ülkede Fransızcanın yabancı dil olarak yeri, öğretmen yetiştirme
sistemi ve öğretim programlarının içeriği konularına odaklanan bu
karşılaştırmalı çalışmanın sonucunda ulaşılan verilere göre, Türkiye modelinde
Fransızca öğretmeni özellikle meslek bilgisi ve genel kültür açısından daha
donanımlı olarak mezun olmaktadır. Meslek bilgisi derslerinin nicelik ve
nitelik olarak çok sınırlı kaldığı Makedonya örneğinde, Fransızca öğretmeni
adaylarının ağırlıklı olarak dil ve edebiyat içeriğine sahip alan derslerini
aldıkları ve meslek bilgisi açısından Türkiye’deki meslektaş adaylarından
geride kaldıkları gözlenmiştir. Buna karşılık Fransızca dil düzeyi olarak
genelde Türk öğrencilerin ilerisinde başladıkları eğitimlerini meslek bilgisi
açısından geride tamamlayan Makedon öğrenciler, ülkedeki Fransızca derslerinin
Türkiye ile karşılaştırıldığında yüksek kabul edilebilecek oranıyla devlet
okullarında daha fazla istihdam şansı elde edebilmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | May 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |