The
purpose of this study is to reveal the views of middle school students who have
taken social studies course on respect for differences. This is a qualitative
study in the case study pattern. The study group of this research consists of
50 students from Ferit Melen Middle School, 31 students from Hacıbekir Middle
School, 29 students from Zeve Middle School, 13 students from Ahmet Yesevi
Middle School and 22 students from Hasan Ali Yücel Middle School in 2017-2018
education period. In the study interview method was used as data collection. The
data obtained as a result of interviews with students were analyzed by applying
content analysis method. When the result of the research is evaluated generally,
it is concluded that students show leniency towards those who do not think like them; they put
themselves in the shoes of people who have different characteristics; it is
important to respect people in order to live in harmony with other people in
society; those who want to live with people who have different ethnicity and
sectarian affiliations in their surroundings share the idea that there a lot of
things to be learned from the way of life,
worship and customs of these people; those who don’t want to live with people
who have different ethnic, religious and sectarian affiliations allege as a
pretext that the differences lead to social problems.
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler dersini
almış ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı konusundaki görüşlerini ortaya
koymaktır. Bu araştırma, durum çalışması deseninde, nitel bir çalışmadır. Bu
araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim döneminde Ferit Melen
Ortaokulundan 50, Hacıbekir Ortaokulundan 31, Zeve Ortaokulundan 29, Ahmet
Yesevi Ortaokulundan 13, Hasan Ali
Yücel Ortaokulundan 22 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Öğrencilerle
yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi
kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak
değerlendirildiğinde: öğrencilerin kendileri gibi düşünmeyen insanlara
hoşgörüyle yaklaştıkları; kendilerini farklı özelliklere sahip insanların yerine
koydukları; toplumda diğer insanlarla uyum içinde yaşayabilmek için insanlara
saygı duymanın önemli olduğu; çevrelerinde farklı etnik ve mezhepsel bağlılıklara
sahip insanlarla yaşamak isteyenler, bu halkların yaşam biçimlerinden, ibadetlerinden
ve geleneklerinden öğrenilecek pek çok şey olduğu fikrini paylaştıkları; farklı
etnik, dini ve mezhepsel aidiyetlere sahip insanlarla yaşamak istemeyenlerin de
gerekçe olarak farklılıkların, toplumsal sorunlara neden olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 13, 18 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |