Introduction:
The aim of this study was to evaluate the work done in Turkey and abroad on
augmented reality in higher education. In this direction, the methods which are
used in the studies, what are the sample sizes used, which learning areas are
used, what are the augmented reality technologies used, what data collection
tools are used and the dependent variables are examined.
The aim of this study is to examine the work done on the
augmented reality in higher education in Turkey and abroad. For this purpose,
47 articles in Eric and Academic Search Complete databases, one article in ULAKBİM
database and 11 articles in YÖK thesis scanning engine were reached and 55 of
these articles were accessed. The literature review was conducted for the
researches conducted in the higher education institutions in 2015-2018. The
researches were investigated by researchers in terms of research method, sample
sizes, learning areas, AR techniques used, data collection tools and dependent
variables. Descriptive analysis was performed for the data obtained as a result
of the examinations. According to the results table giving place to the
frequency and percentage comparisons made in Turkey and abroad for the research
was conducted. According to the obtained data; Turkey is the most mixed
methods, which uses quantitative research methods abroad, to be among the most
preferred 30-100 value of the sample size, Turkey in five studies in different
areas of learning while playing abroad is carried out studies in 10 areas, most
preferred AR technology for mobile augmented reality technology, data
collection was also used as a result of frequent use of questionnaires and
success and attitude dependent variables being the most preferred dependent
variables.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve yurt
dışında yükseköğretimde artırılmış gerçeklik üzerine yapılan çalışmaların incelenmesidir.
Bu amaç doğrultusunda Eric ve Academic Search Complete veri
tabanlarında bulunan 47 makaleye, ULAKBİM veri tabanında bulunan bir makaleye
ve YÖK tez tarama motorunda bulunan 11 teze ulaşılmış, bu çalışmalardan 55’ine
erişilebilmiştir. Literatür taraması yükseköğretim kurumlarında 2015-2018
yıllarında yapılan araştırmalara yönelik yapılmıştır. Erişilen çalışmalar
araştırmacılar tarafından araştırma yöntemi, örneklem büyüklükleri, öğrenme
alanları, kullanılan AG teknolojileri, veri toplama araçları ve bağımlı
değişkenler açısından incelenmiştir. İncelemeler sonucunda elde edilen verilere
yönelik betimsel analizler yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre frekans ve
yüzde tablolarına yer verilerek Türkiye ve yurt dışında yapılan araştırmalara
yönelik karşılaştırmalar yapılmıştır. Elde edilen verilere göre; Türkiye de en
çok karma yöntemin, yurt dışında ise
nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, en çok tercih edilen örneklem
büyüklüğünün 30-100 değerleri arasında olduğu, Türkiye de beş farklı öğrenme
alanında çalışmalar yürütülürken yurt dışında 10 alanda çalışmalar yürütüldüğü,
mobil artırılmış gerçeklik teknolojilerinin en çok tercih edilen AG teknolojisi
olduğu, veri toplama da anketlerin sıklıkla kullanıldığı, başarı ve tutum
bağımlı değişkenlerinin en çok tercih edilen bağımlı değişkenler olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 5, 18 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |