BibTex RIS Cite

VIEWPOINTS OF TEACHER AND PARENTS ON THE AIM OF PRESCHOOL EDUCATION

Year 2012, Volume: 20 Issue: 1, 135 - 150, 01.01.2012

Abstract

In this study, it has been aimed to reveal the perception and viewpoints of teacher and parents about the aim of preschool education. Totally 649 subjects of 302 whom were teachers in 23 primary schools and 3 kindergartens, and 347 parents of the children whom are getting education in these schools participated to the research in Kastamonu. A questionnaire developed by the researcher named “perception and viewpoint on the aim of preschool education questionnaire” to put forth the parents and teachers’ viewpoints about the aim of preschool education was used and a personal information form was used for the teachers and parent demographic information. In the analysis of the data independent group t-test and one-way ANOVA was used. Significant differences have been found in the aim of preschool education according to the teachers and parents in the dimension of both preparation to school and preparation to life.

References

  • Berger, E. H. (1999). Supporting Parents With Two Essential Understandings: Attachment And Brain Development. Early Childhood Education Journal, 26, (4), 267–270
  • Camlan, L.J. ve Tarr-Whelan, L. (2005). Early Childhood Education for All A Wise Investment. Legal Momentum, April 2005 New York, NY
  • De Jager H. J. and Nieuwenhuis F. J. (2005). Linkages Between Total Quality Management and The Outcomesbased Approach in an Education Environment. Quality in Higher Education, Vol. 11, No. 3, November, S. 251
  • Ellen, S. P.F. and Noreen Y. (2004). The Relation of Preschool Child Care Quality to Children’s Longitudinal School Success through Sixth Grade. Child Care Research Policy Consortium. http://www.fpg.unc.edu, Washington, DC s.7
  • Einarsdottir, J. (2003). The Role Of Preschools And Preschool Teachers: Icelandic Preschool Educators Discourses. Early Years, Vol. 23, No. 2.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürkan, T. (2010). Okul Öncesi Eğitim Programı. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri (Ed.:Rengin Zembat). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, G. ve Azkeskin, K. E. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitim. Erken 148 A.Oğuzhan KILDAN ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi Çocukluk Eğitimi (Editör: İbrahim H. Diken). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kamay, P.O. ve Kaşker, Ş.Ö. (2006). İlk Fen Deneyimlerim. Ankara: SMG Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Koomen, H. M.Y., Van Leeuwen, M.G.P. ve Van Der Leıj, A. (2004). Does Well-Being Contribute to Performance? Emotional Security, Teacher Support and Learning Behaviour in Kindergarten. Infant and Child Development, 13: 253–275.
  • Kronemann, M. (2007). Aeu Brıefıng Paper: Unıversal Preschool Educatıon For Aborıgınal And Torres Straıt Islander Children. Federal Research Officer.S.5
  • MEB, (2006). Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Ankara: MEB yayınları.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd. Şti.
  • Puriola, A. M. (2002) The Multiple Faces Of Everyday Life: Frame Analysis Of Early Childhood. Practices, European Early Childhood Education Research Journal, 10 (2), Pp. 31– 47.
  • Simons, B. (1998). Tips for Preschool Teachers: First Aid for Bad Times with Directiors, Parents and Difficult Children. Creative Book Company. 13920 Roscoe Boulevard Panorama City.
  • Şahin, E. (2005). Okul Öncesi Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Umek, L., Marjanovđc, K., Sđmona, F. U. And Bajc, K. (2006). Quality of the preschool and home environment as a context of children’s language development’,European Early Childhood Education Research Journal,14:1,131 —147
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Unutkan, Ö.P. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32,243-254
  • Yapıcı, M. ve Ulu, F.B. (2010). İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Öğretmenlerinden Beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (1), 43-55.

Okul Öncesi Eğitimin Amacına İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri

Year 2012, Volume: 20 Issue: 1, 135 - 150, 01.01.2012

Abstract

Bu araştırmada öğretmen ve velilerin okul öncesi eğitimin amacına ilişkin algı ve görüşleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmaya Kastamonu il merkezinde bulunan 23 ilköğretim okulu ve üç anaokulundaki 302 öğretmen ve bu okullardaki okul öncesi eğitim alan çocukların 347 velisi olmak üzere toplam 649 kişi katılmıştır. Öğretmen ve velilerin okul öncesi eğitimin amacına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “okul öncesi eğitimin amacına ilişkin algı ve görüşler anketi” kullanılmış, ayrıca öğretmen ve velilerin demografik bilgileri için kişisel bilgi formu oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi One-Way Anova kullanılmıştır. Hem okula hazırlık hem de hayata hazırlık boyutunda öğretmen ve velilere göre okul öncesi eğitimin amacında anlamlı farklılıklar bulunmuştur

References

  • Berger, E. H. (1999). Supporting Parents With Two Essential Understandings: Attachment And Brain Development. Early Childhood Education Journal, 26, (4), 267–270
  • Camlan, L.J. ve Tarr-Whelan, L. (2005). Early Childhood Education for All A Wise Investment. Legal Momentum, April 2005 New York, NY
  • De Jager H. J. and Nieuwenhuis F. J. (2005). Linkages Between Total Quality Management and The Outcomesbased Approach in an Education Environment. Quality in Higher Education, Vol. 11, No. 3, November, S. 251
  • Ellen, S. P.F. and Noreen Y. (2004). The Relation of Preschool Child Care Quality to Children’s Longitudinal School Success through Sixth Grade. Child Care Research Policy Consortium. http://www.fpg.unc.edu, Washington, DC s.7
  • Einarsdottir, J. (2003). The Role Of Preschools And Preschool Teachers: Icelandic Preschool Educators Discourses. Early Years, Vol. 23, No. 2.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürkan, T. (2010). Okul Öncesi Eğitim Programı. Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri (Ed.:Rengin Zembat). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, G. ve Azkeskin, K. E. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitim. Erken 148 A.Oğuzhan KILDAN ... Ocak 2012 Cilt:20 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi Çocukluk Eğitimi (Editör: İbrahim H. Diken). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kamay, P.O. ve Kaşker, Ş.Ö. (2006). İlk Fen Deneyimlerim. Ankara: SMG Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Koomen, H. M.Y., Van Leeuwen, M.G.P. ve Van Der Leıj, A. (2004). Does Well-Being Contribute to Performance? Emotional Security, Teacher Support and Learning Behaviour in Kindergarten. Infant and Child Development, 13: 253–275.
  • Kronemann, M. (2007). Aeu Brıefıng Paper: Unıversal Preschool Educatıon For Aborıgınal And Torres Straıt Islander Children. Federal Research Officer.S.5
  • MEB, (2006). Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Ankara: MEB yayınları.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd. Şti.
  • Puriola, A. M. (2002) The Multiple Faces Of Everyday Life: Frame Analysis Of Early Childhood. Practices, European Early Childhood Education Research Journal, 10 (2), Pp. 31– 47.
  • Simons, B. (1998). Tips for Preschool Teachers: First Aid for Bad Times with Directiors, Parents and Difficult Children. Creative Book Company. 13920 Roscoe Boulevard Panorama City.
  • Şahin, E. (2005). Okul Öncesi Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Umek, L., Marjanovđc, K., Sđmona, F. U. And Bajc, K. (2006). Quality of the preschool and home environment as a context of children’s language development’,European Early Childhood Education Research Journal,14:1,131 —147
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Unutkan, Ö.P. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32,243-254
  • Yapıcı, M. ve Ulu, F.B. (2010). İlköğretim 1. Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesi Öğretmenlerinden Beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (1), 43-55.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

A.oğuzhan Kıldan This is me

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Kıldan, A. (2012). Okul Öncesi Eğitimin Amacına İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 20(1), 135-150.

10037