BibTex RIS Cite

PRIMARY SCHOOL IN-SERVICE TEACHERS’ PERCEPTIONS’ OF GIFTEDNESS

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 423 - 436, 01.05.2012

Abstract

The purpose of this research study was to determine the primary school in-service teachers’ perceptions’ of giftedness. Totally 155 primary school in-service teachers had participated this study. Data was collected via open-ended questionnaire protocol and comparatively tried to be discussed considering some of the most common conceptions of giftedness. Findings indicated that primary school teachers’ perceptions’ about giftedness and their knowledge about giftedness and gifted children are inadequate for the realization and the nomination of the gifted children.

References

  • 1. Renzulli, J. S. ( 1999). What is thing called giftedness and how do we develop it? A twenty-five year perspective. Journal for the Education of the Gifted, 23 (1), 3-54.
  • 2. Renzulli, J. S. & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • 3. Davis, D. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • 4. Renzulli, J. S. (1986) The three ring conception of giftedness: A developmental model of creative productivity. Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Ed.). Conceptions of Giftedness içinde (s.53-92). New York, Cambridge University Press. 434 İbrahim AKAR, Şeyma ŞENGİL AKAR Mayıs 2012 Cilt:20 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 5. Sternberg, R. J. & Zhang, L. (1995). What do we mean by giftedness? A pentagonal implicit theory. Gifted Child Quarterly, 39(2), 88-94.
  • 6. Schack, G. D., & Starko, A. J. (1990). Identification of gifted students: An analysis of criteria preferred by preservice teachers, classroom teachers, and teachers of the gifted. Journal for the Education of the Gifted, 13, 346-363.
  • 7. Rohrer, J. C. (1995). Primary teacher conceptions of giftedness: Image, evidence and nonevidence. Journal for the Education of the Gifted, 18(3), 269-283.
  • 8. Clark, B. (1997). Social ideologies and gifted education in today’s schools. Peabody Journal of Education, 72(3), 81-100.
  • 9. Gökdere, M. & Ayvacı, H.Ş. (2004). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.17-26.
  • 10. Neumeister, K. L. S., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassady, J. C. & Dixon, F. A. (2007). Fourth-Grade teachers’ perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Ball State University Journal for the Education of the Gifted. Vol. 30, No. 4, pp. 479 - 499.
  • 11. Moon, T. R. &. Brighton, C. M. (2008). Primary teachers’ conceptions of giftedness. Journal for the Education of the Gifted. Vol. 31, No. 4, pp. 447-480.
  • 12. Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education: 6th Ed. New York, The McGraw-Hill.
  • 13. Pegnato, C. W. & Birch, J. W. (1959). Locating gifted children in junior high schools – a comparison of methods. Exceptional Children, 25, 300-304.
  • 14. Betts, G. T. & Neihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 32 (2), 248–253.
  • 15. Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi. Şirin, M. R., Kulaksızoğlu, A. & Bilgili, A. E. (Ed.). Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı içinde (s.233- 241). Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • 16. Ataman, A. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi. Şirin, M. R., Kulaksızoğlu, A. & Bilgili, A. E. (Ed.). Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı içinde (s.467-478). Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • 17. Moon, S. M. & Yoo, J. E. (2006). Counseling needs of gifted students: An analysis of intake forms at a university-based counseling center. Gifted Child Quarterly; 50(1); 52-61.
  • 18. Antshel, K. M. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder in the context of a high intellectual quotient/giftedness. Developmental Disabilities Research Reviews, 14: 293–299
  • 19. Weiner, J. & O’Shea, H. (1963). Attitudes of university faculty, administrators, teachers, supervisors, and university students toward the gifted. Exceptional Children, 30 (4), 163- 165.

İlköğretim Okullarında Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Üstün Yetenek Kavramı Hakkındaki Görüşleri

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 423 - 436, 01.05.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek kavramı hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Çalışmaya, ilköğretim okullarında görev yapmakta olan toplam 155 öğretmen katılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri açık uçlu anket görüşmesi yapılarak toplanmış ve alanın önde gelen bazı kuramlarıyla karşılaştırmalı olarak yorumlanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın bulguları, ilköğretim öğretmenlerinin üstün yetenek kavramı ve üstün yetenekli öğrenciler hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarına ve üstün yetenekli öğrencileri fark etme ve onları ilgili programlara aday gösterebilme konularında yeterli başarıyı sağlayamayabileceklerine işaret etmektedir.

References

  • 1. Renzulli, J. S. ( 1999). What is thing called giftedness and how do we develop it? A twenty-five year perspective. Journal for the Education of the Gifted, 23 (1), 3-54.
  • 2. Renzulli, J. S. & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • 3. Davis, D. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the gifted and talented (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • 4. Renzulli, J. S. (1986) The three ring conception of giftedness: A developmental model of creative productivity. Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Ed.). Conceptions of Giftedness içinde (s.53-92). New York, Cambridge University Press. 434 İbrahim AKAR, Şeyma ŞENGİL AKAR Mayıs 2012 Cilt:20 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi
  • 5. Sternberg, R. J. & Zhang, L. (1995). What do we mean by giftedness? A pentagonal implicit theory. Gifted Child Quarterly, 39(2), 88-94.
  • 6. Schack, G. D., & Starko, A. J. (1990). Identification of gifted students: An analysis of criteria preferred by preservice teachers, classroom teachers, and teachers of the gifted. Journal for the Education of the Gifted, 13, 346-363.
  • 7. Rohrer, J. C. (1995). Primary teacher conceptions of giftedness: Image, evidence and nonevidence. Journal for the Education of the Gifted, 18(3), 269-283.
  • 8. Clark, B. (1997). Social ideologies and gifted education in today’s schools. Peabody Journal of Education, 72(3), 81-100.
  • 9. Gökdere, M. & Ayvacı, H.Ş. (2004). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.17-26.
  • 10. Neumeister, K. L. S., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassady, J. C. & Dixon, F. A. (2007). Fourth-Grade teachers’ perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Ball State University Journal for the Education of the Gifted. Vol. 30, No. 4, pp. 479 - 499.
  • 11. Moon, T. R. &. Brighton, C. M. (2008). Primary teachers’ conceptions of giftedness. Journal for the Education of the Gifted. Vol. 31, No. 4, pp. 447-480.
  • 12. Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education: 6th Ed. New York, The McGraw-Hill.
  • 13. Pegnato, C. W. & Birch, J. W. (1959). Locating gifted children in junior high schools – a comparison of methods. Exceptional Children, 25, 300-304.
  • 14. Betts, G. T. & Neihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 32 (2), 248–253.
  • 15. Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi. Şirin, M. R., Kulaksızoğlu, A. & Bilgili, A. E. (Ed.). Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı içinde (s.233- 241). Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • 16. Ataman, A. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi. Şirin, M. R., Kulaksızoğlu, A. & Bilgili, A. E. (Ed.). Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı içinde (s.467-478). Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • 17. Moon, S. M. & Yoo, J. E. (2006). Counseling needs of gifted students: An analysis of intake forms at a university-based counseling center. Gifted Child Quarterly; 50(1); 52-61.
  • 18. Antshel, K. M. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder in the context of a high intellectual quotient/giftedness. Developmental Disabilities Research Reviews, 14: 293–299
  • 19. Weiner, J. & O’Shea, H. (1963). Attitudes of university faculty, administrators, teachers, supervisors, and university students toward the gifted. Exceptional Children, 30 (4), 163- 165.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Akar This is me

Şeyma Şengil Akar This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Akar, İ., & Akar, Ş. Ş. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Üstün Yetenek Kavramı Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 20(2), 423-436.

10037