BibTex RIS Cite

THE SCALE OF COMMUNICATION AND COOPERATION BETWEEN FAMILY AND TEACHER

Year 2011, Volume: 19 Issue: 3, 793 - 804, 01.09.2011

Abstract

It is necessary that a good communication and relationship be established between teachers and families so as to reach the desired level at every stage of education, in particular at preschool education. The current study was carried out to test the validity and reliability of “The Scale of Communication and Cooperation between Family and Teacher”, which was developed in order to evaluate the communication and cooperation between the teachers working at the kindergartens within official primary schools of the Ministry of Education and families in terms of the perspective of families. The sampling of the study comprised of 1200 families whose children attended to a kindergarten within official primary schools of the Ministry of Education by paying special attention to incidence, sensibility and size of group. “Factor Analysis” and “Cronbach Alpha” coefficient were calculated as validity-reliability tests. The reliability coefficient of “The Scale of Communication and Cooperation between Family and Teacher”, which was made up of 62 items, was taken as 0.982.

References

  • 1. Cömert, D., Güleç, H. (2004). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen-Aile- Çocuk ve Kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (1) : 131-145
  • 2. Bulut,Ş. (2000). Altı Yaş Çocuklarında Davranış Problemleri İle Anne Ve Öğretmenlerin Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
  • 3. Karakaş,U.U. (2002). Okul Öncesi Öğretmenlerin Yeterlikleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 4. Kaya, Ö.M. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Programlara Ailelerin İlgi Ve Katılımları İle Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Aile Eğitimine Katkısı Konusunda Anne Baba Görüşleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • 5. Eliasan,C., Jenkins,L. (2003). A Practical Guide To Early Childhood Curriculum (Seventh Edition)
  • 6. Ömeroğlu, E., Can Yaşar, M. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı Bilim Ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi 62: (
  • 7. Carlisle, E., Stanley,L., Kemple, K.M.(2005). Opening Doors : Understanding School and Family Influences On Family İnvolvement Early Childhood Education Journal, 33 (3), 155-162
  • 8. Brewer, J,A. (2001). İntroduction To Early Childhood Education Preschool Through Primary Grades ( Fourth Edition)
  • 9.Decker,C.A., Decker,J.R.(2005). Planning And Administering Early Childhood Programs (Eighth Edition )
  • 10.Seplocha,H., (2004). Partnership For Learning Conferencing With Families , Young Children, (September)
  • 11.Koç,G. (1996). Anne –Babaların Okulöncesi Eğitim Kurumu Seçimini Etkileyen Etkenler Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 12.Loughran, S.B., (2008). The Importance Of Teacher/Parent Partnerships: Preparing PreService And In-Service Teachers Journal of College Teaching & Learning 5 (8): 35
  • 13. Çıngı , H. (1994) Örnekleme Kuramı Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları Ders Kitapları Dizisi 20 H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi Beytepe

AİLE ÖĞRETMEN İLETİŞİM VE İŞBİRLİĞİ ÖLÇEĞİ

Year 2011, Volume: 19 Issue: 3, 793 - 804, 01.09.2011

Abstract

Eğitimin her basamağında özellikle okul öncesi eğitimde istenilen düzeye ulaşmak için öğretmenler ve aileler arasında iyi iletişim ve güçlü işbirliğinin olması gerekir. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı resmi ilköğretim okulları bünyesinde bulunan anasınıflarında görev alan öğretmenlerle aileler arasındaki iletişim ve işbirliğini ailelerin bakış açısına göre değerlendirmek amacıyla geliştirilmiş olan “Aile Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği” nin geçerlik ve güvenirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini görülme sıklığı, duyarlılık ve kitle büyüklüğü dikkate alınarak, çocuğu Milli Eğitim Bakanlığı’ na bağlı resmi ilköğretim okulları bünyesinde bulunan anasınıflarına devam eden 1200 aile oluşturmuştur. Geçerlik-güvenirlik testleri olarak “Faktör Analizi” ve “Cronbach Alpha” katsayıları hesaplanmıştır. 62 maddeden oluşan “Aile Öğretmen İletişim Ve İşbirliği Ölçeği” nin güvenirlik katsayısı 0,982 olarak hesaplanmıştır.

References

  • 1. Cömert, D., Güleç, H. (2004). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen-Aile- Çocuk ve Kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (1) : 131-145
  • 2. Bulut,Ş. (2000). Altı Yaş Çocuklarında Davranış Problemleri İle Anne Ve Öğretmenlerin Uyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
  • 3. Karakaş,U.U. (2002). Okul Öncesi Öğretmenlerin Yeterlikleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 4. Kaya, Ö.M. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Programlara Ailelerin İlgi Ve Katılımları İle Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Aile Eğitimine Katkısı Konusunda Anne Baba Görüşleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • 5. Eliasan,C., Jenkins,L. (2003). A Practical Guide To Early Childhood Curriculum (Seventh Edition)
  • 6. Ömeroğlu, E., Can Yaşar, M. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı Bilim Ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi 62: (
  • 7. Carlisle, E., Stanley,L., Kemple, K.M.(2005). Opening Doors : Understanding School and Family Influences On Family İnvolvement Early Childhood Education Journal, 33 (3), 155-162
  • 8. Brewer, J,A. (2001). İntroduction To Early Childhood Education Preschool Through Primary Grades ( Fourth Edition)
  • 9.Decker,C.A., Decker,J.R.(2005). Planning And Administering Early Childhood Programs (Eighth Edition )
  • 10.Seplocha,H., (2004). Partnership For Learning Conferencing With Families , Young Children, (September)
  • 11.Koç,G. (1996). Anne –Babaların Okulöncesi Eğitim Kurumu Seçimini Etkileyen Etkenler Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 12.Loughran, S.B., (2008). The Importance Of Teacher/Parent Partnerships: Preparing PreService And In-Service Teachers Journal of College Teaching & Learning 5 (8): 35
  • 13. Çıngı , H. (1994) Örnekleme Kuramı Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları Ders Kitapları Dizisi 20 H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi Beytepe
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Derya Atabey This is me

Fatma Tezel Şahin This is me

Publication Date September 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Atabey, D., & Tezel Şahin, F. (2011). AİLE ÖĞRETMEN İLETİŞİM VE İŞBİRLİĞİ ÖLÇEĞİ. Kastamonu Education Journal, 19(3), 793-804.

10037