Blog is one of the most commonly used web 2.0 technologies in educational environments. Blog is a web-based publication tool which contains multimedia objects e.g., graphic, animation, video, etc. as well as various text and interpretations in a chronological order from new to old 1 . The purpose of this study is to investigate opinions of Abant Izzet Baysal university Computer Education and Instructional Technology CEIT students, who have experiences in blog publication and usage, about blogs as information sharing and web-publishing tools. The data were collected through personnel information form and a questionnaire that covers multiple and semi-structured questions about blogs. Thirty-three students who have studied in third and forth grades in the CEIT program participated in the study. The data were analyzed by using descriptive statistics and a qualitative method called category construction.. The study investigated contributions of the blog publishing to the students and advantages and disadvantages of blog publishing for the students. In addition, the study investigated the opinions of CEIT students about blog usage in their future professions and contributions of blog usage in teaching-learning environments.
Web 2.0 teknolojileri arasında eğitim ortamlarında en sık kullanılan teknolojilerden biri ağ günlüğüdür. Ağ günlüğü blog güncelden eskiye doğru yazılan çeşitli yazı ve yorumların yanı sıra çoklu ortam nesnelerini grafik, animasyon, film, vs kapsayan web tabanlı bir yayın aracıdır 1 . Bu çalışmanın amacı ağ günlüğü yayıncılığı ve kullanımı konusunda tecrübeleri olan Abant İzzet Baysal Üniversitesi AİBÜ , Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü BÖTE öğrencilerinin bilgi paylaşım ve web yayın araçları olarak ağ günlükleri hakkındaki görüşlerini incelemektir. Veriler kişisel bilgi formu cinsiyet, İnternet kullanım sıklığı ve ağ günlükleri hakkında çoktan seçmeli ve yarı yapılandırılmış soruları içeren anket formuyla toplanmıştır. Araştırmaya 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 33 BÖTE öğrencisi katılmıştır. Veriler betimsel istatistikler ve nitel veri analiz yöntemlerinden kategori oluşturma yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada ağ günlüğü yayınlamanın öğrencilere yaptığı katkılar, ağ günlüğü yayıncılığının avantajları ve dezavantajları incelenmiştir. Ayrıca, BÖTE öğrencilerinin ileriki mesleki yaşantılarında ağ günlüğü kullanımı konusundaki düşünceleri ve ağ günlüğü kullanımın öğrenme-öğretme ortamlarına yapabileceği katkılar konusundaki düşünceleri de ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 3 |