Besides their research and educational functions, faculties of education are expected to serve their community starting from their immediate surroundings. In all the programs of faculties of education, the course of “Community Service Practices” which is compulsory allows teacher candidate to improve entrepreneurial ability through taking responsibility in order to gain social awareness. The purpose of this study is to support the knowledge of children who are not attending preschool related with concepts through using concept toys and is to create an awareness of families on preschool education. In the scope of“Community Service Practices” course this project which was conducted with 29 undergraduate students continued 16 weeks as preliminary preparation, practice and the assessment of results, Throughout the project, the participants were 884 children who are 4-6 year old children and not attending preschool and 92 children who are attending preschool. At the end of the study, it was found that undergraduate students working with children who had diverse developmental characteristics in different environments had beneficial experiences and acquire an awareness of community problems, the families gained concrete experiences related with the necessity of preschool education, and the children had improvements on their conceptual knowledge.
Eğitim fakülteleri, araştırma ve eğitim işlevlerinin yanı sıra, yakın çevrelerinden başlayarak topluma hizmet sunması beklenen kurumlardır. Eğitim fakültelerinin tüm programlarında zorunlu ders kapsamında yer alan “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi, öğretmen adayına, toplumsal duyarlılık kazandırmak amacıyla, sorumluluk alarak girişimcilik yetisini geliştirmesini sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitim almayan çocukların kavram oyuncakları aracılığıyla kavram bilgilerini desteklemek ve ailelerde okul öncesi eğitim konusunda farkındalık yaratmaktır. “Topluma Hizmet Uygulamaları” dersi kapsamında 29 lisans öğrencisiyle yürütülen bu proje, ön hazırlık, uygulama ve sonuçlarla kazanımların değerlendirilmesi olmak üzere 16 hafta sürmüştür. Proje kapsamında 4-6 yaş grubunda okul öncesi eğitim almayan 884 ve okul öncesi eğitim alan 92 çocuk ile çalışılmıştır. Çalışma sonucunda lisans öğrencilerinin de çeşitli ortamlarda farklı gelişim özelliklerine sahip çocuklarla çalışarak yararlı deneyimler elde ettikleri, toplumsal sorunlara duyarlılık geliştirdikleri, ailelerin okul öncesi eğitimin gerekliliği konusunda somut deneyimler edindikleri, çocukların da kavram bilgilerinde gelişmeler olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 1 |