Having a child who is different from his/her peers regarding speed and depth of learning and scope of fields of interest and is found to be “gifted” may be scary for all families. Parents have a high responsibility to increase the skills of gifted children to the highest attainable point and sustain that level, particularly in the early ages of the child’s life. Parents can realize the high responsibility of increasing the skills, interests and capacities of gifted children to the highest level only through understanding them well, observing them and directing them positively. This study elaborates on some issues that need to be taken into consideration by parents that have a gifted child to develop guiding creative approaches.
Yaşıtlarından öğrenme hızı, derinliği ve ilgi alanlarının genişliği anlamında farklı ve “üstün yetenekli” olduğunu öğrendiği bir çocuğa sahip olmak her aile için korkutucu olabilir. Anne-babanın, üstün yetenekli çocuğun kabiliyetlerini ulaşabileceği en üst noktaya çıkarmak ve bunu sürekli kılmak konusunda özellikle ilk yaşlarında oldukça büyük bir sorumluluğu vardır. Ebeveynler, üstün yetenekli çocuklarının yetenek, ilgi ve kapasitelerini ulaşabileceği en üst noktaya ulaştırmak gibi büyük bir sorumluluğu ancak onları çok iyi anlayarak, gözlemleyerek ve olumlu bir şekilde yönlendirerek geçekleştirebilirler. Bu çalışmada üstün yetenekli çocuğa sahip anne-babalara yol gösterecek yaratıcı yaklaşımlar geliştirebilmeleri için dikkat edilmesi gereken bazı hususlara yer verilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 18 Issue: 3 |