Functions are very important subjects in mathematics. Some students have difficulties to learn functions. In this study, it was examined secondary school students’ abilities to draw graphics of functions. The case study methodology was used in the study. It was prepared a test consisted of 5 open-ended questions about linear, parabolic, logaritmic, trigonometric, and exponential functions’grafiphics. This test was carried out 100 secondary school students from different four schools. Findings showed that the majority of students attended study were successful to draw the linear functions’graphics while some students drew parabolic function’graphic like the linear functions’graphics. As a result, it was said that teachers should attach importance to drawing graphics of the functions in mathematics teaching.
Fonksiyonlar, matematikte önemli bir konudur. Bazı öğrencilerin bu konuyu öğrenmede sorunları vardır. Bu çalışmada, ortaöğretim onuncu sınıf öğrencilerinin çeşitli fonksiyon grafiklerini çizebilme becerileri araştırılmıştır. Çalışmada özel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Lineer, parabolik, logaritmik, trigonometrik ve üstel fonksiyonların grafiklerini çizmeyi araştıran 5 açık uçlu sorudan oluşan bir test hazırlanmıştır. Bu test dört farklı okuldan 100 lise öğrencisine uygulanmıştır. Bulgular çalışmaya katılan öğrencilerinin çoğunun doğrusal fonksiyon grafiklerini çizmede başarılı olduğunu, buna karşın bazı öğrencilerin parabolik fonksiyon grafiklerini doğrusal fonksiyon grafiği gibi çizdiklerini göstermiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin matematik öğretiminde grafik çizimlerine daha fazla önem vermesi gerektiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 3 |