The expectations of the society from the teachers have also changed, together with the importance of qualified teacher which has increased day by day. Therefore, countries give more importance to teacher training. Because their academic qualification and positive attitude towards their profession has been known to affect the candidates in the learning process of science subjects more affectively. This study searches the developments and changes of attitudes of teacher candidates, who will be science and technology teachers in the future, towards science branches physics, chemistry, biology . The universe of this research contains the candidates who are the science students’ teachers in the first and fourth classes. The science students’ teachers, who have taken training in the first and fourth classes in the five different universities, have been chosen as example. The study has been conducted with 200+200 400 teacher candidates. As a scale, a 5-Likert type scale including 45 material items was used in this study. The data were analyzed using SPSS programme. The development of attitude has not been developed in same degree in all the three branches in the attitudes of teacher candidates. That the development of the attitude in first class and in the fourth class isn’t observed at the same degree has been assigned. According to branches, attitude changes can be arranged as physics, biology and chemistry. More detailed investigations to determine the reasons of this negative trend at teacher candidates can be made. It can be envisaged that choosing lectures who will work in education faculties among science educators will contribute positive effect to develop of attitude.
Her geçen gün nitelikli öğretmenin öneminin artmasının yanında toplumun öğretmenden beklentileri de değişmektedir. Bu nedenle ülkeler, öğretmen eğitimine her geçen gün daha fazla önem vermektedirler. Çünkü öğretmenlerin bilimsel donanımı ve mesleğe karşı tutumu, öğrencileri fen derslerinde daha fazla etkileyeceği bilinmektedir. Bu çalışma, fen ve teknoloji öğretmeni olacak öğretmen adaylarının fen branşlarına fizik, kimya, biyoloji karşı tutumlarının, gelişim ve değişimlerini araştırmaktadır. Araştırmanın evrenini, 1. ve 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örneklem olarak beş üniversitede öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıftaki fen bilgisi öğretmen adayları seçilmiştir. Çalışma 200+200 400 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Ölçek olarak ise 45 maddeden oluşan 5’li “Likert” tipi tutum ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının tutumlarında her üç branşa karşı aynı derecede tutum gelişimi gözlenmemiştir. Birinci sınıftaki tutum gelişimi, dördüncü sınıftaki tutum gelişimi ile aynı derecede olmadığı tespit edilmiştir. Branşlara göre tutum değişimleri dikkate alındığında fizik, biyoloji ve kimya disiplinleri olarak sıralanabilir. Öğretmen adaylarındaki bu tutum gelişiminin nedenlerini araştırmak için daha kapsamlı çalışmalar yapılabilir. Eğitim fakültelerinde görev yapacak fenci öğretim elemanlarının fen eğitimcilerinden seçilmesi tutum gelişimine olumlu katkı sağlayacağı düşünülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 1 |