BibTex RIS Cite

DEVELOPMENT OF CHEMISTRY LABORATORY’S EFFECTIVENESS TROUGH ACTION RESEARCH APPROACH

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 567 - 576, 01.10.2008

Abstract

Chemistry laboratory is a part of chemistry course that science students must take it in faculties of education. Chemistry laboratory is a place that students can learn some chemical concepts and procedures by doing some laboratory activities. But it is known that students don’t benefit from chemistry laboratory always adequately. In this study, to create an effective learning environment in chemistry laboratory, what to be done was investigated. The subject of study consists of 44 students from Science Teacher Education Program in Fatih Faculty of EducationUniversity of Black Sea. In study, an action research approach was used. The data were obtained from observation, POE form and class discussion. The findings showed that the use of POE instructional activities is useful for enhancing students’ learning outcomes in chemistry laboratories.

References

  • 1. Lazarowitz, R. ve Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction inscience. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: Macmillan.
  • 2. Ayas, A., Çepni, S., Turgut, F. ve Johnson, P. (1997). Kimya öğretimi. Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi-Öğretmen Eğitimi Dizisi, Ankara: YÖK.
  • 3. Rollnick, M. Dlamini, B., Lotz, S. ve Lubben, F. (2001). Views of south african chemistry students in university bridging programs on the reliability of experimental data. Research in Science Education, 31, 553–573.
  • 4. Novak, J.D. (1988). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101.
  • 5. Tobin, K., Tippins, D.J. ve Gallard, A.J. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: MacMillan.
  • 6. Hansen, L.D., Garner, J.L., Wilson, B.J., Cluff,C.L. ve Nordmeyer, F.R. (1996). Teaching concepts in begining chemistry with simple exploratory experiments. J. of Chemical Education, 73 (9), 840-842.
  • 7. Kurt, Ş., Devecioğlu, Y. ve Akdeniz, A.R. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel fizik laboratuar becerilerini kazanma düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • 8. Novak, J.D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or ınapproriate propositional hierarchies leading to empowerment of learning, Science Education, 86 (4), 548-571.
  • 9. Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar, 3. Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 10. White, R. ve Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press.
  • 12. Kearney, M., Treagust, D.F., Yeo, S. ve Zadnik, M. (2001). Student and teacher perceptions of use of multimedia supported predict-observe-explain tasks to probe understanding. Research in Science Education, 31, 589-615.
  • 13. Wu, Y.T. ve Tsai, C. (2005). Effects of constructivist-oriented instruction on elementary school students’ cognitive structures. Journal of Biological Education, 39 (3), 113-120.
  • 14. Özbay, Y. (1999). Gelişim ve öğrenme psikolojisi araştırma– teori-uygulama. Ankara: Empati Yayıncılık.
  • 15. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş: nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • 16. Küçük, M. (2002). Hizmet-İçi Aksiyon Araştırması Kurs Programının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Uygulanması: Bir Örnek Olay Çalışması. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • 17. Cohen, L. ve Mannion, L. (1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 18. Carr, W. ve Kemmis, S.(1986). Becoming critical. Falmer Press, Lewes. İn: Cohen, L., Mannion, L. ( 1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 19. Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset Matbaacılık.

KİMYA LABORATUARININ ETKİLİLİĞİNİN AKSİYON ARAŞTIRMASI YAKLAŞIMIYLA GELİŞTİRİLMESİ

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 567 - 576, 01.10.2008

Abstract

Temel kimya laboratuarı, Eğitim Fakülteleri’ndeki fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin alması gereken kimya dersinin bir parçasıdır. Kimya laboratuarı öğrencilerin bazı laboratuar etkinlikleri yaparak çeşitli fen kavramlarını ve işlemlerini öğrenebildikleri yerdir. Fakat öğrencilerin kimya laboratuarından her zaman yeterince yararlanamadığı bilinmektedir. Bu çalışmada kimya laboratuarında etkili bir öğrenme ortamı oluşturmak için yapılabilecekler araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemi, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim gören 44 öğrencidir. Çalışmada aksiyon araştırması yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma verileri tam katılımlı gözlem, Tahmin-gözlem-açıklama TGA formları ve sınıf tartışması ile toplanmıştır. TGA stratejisinin kimya laboratuarındaki öğrenme ürünlerini geliştirmede yararlı bir strateji olduğu ve deneylerin anlaşılmasına katkı sağladığı görülmüştür.

References

  • 1. Lazarowitz, R. ve Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction inscience. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: Macmillan.
  • 2. Ayas, A., Çepni, S., Turgut, F. ve Johnson, P. (1997). Kimya öğretimi. Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi-Öğretmen Eğitimi Dizisi, Ankara: YÖK.
  • 3. Rollnick, M. Dlamini, B., Lotz, S. ve Lubben, F. (2001). Views of south african chemistry students in university bridging programs on the reliability of experimental data. Research in Science Education, 31, 553–573.
  • 4. Novak, J.D. (1988). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101.
  • 5. Tobin, K., Tippins, D.J. ve Gallard, A.J. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. Gabel, D. (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning, New York: MacMillan.
  • 6. Hansen, L.D., Garner, J.L., Wilson, B.J., Cluff,C.L. ve Nordmeyer, F.R. (1996). Teaching concepts in begining chemistry with simple exploratory experiments. J. of Chemical Education, 73 (9), 840-842.
  • 7. Kurt, Ş., Devecioğlu, Y. ve Akdeniz, A.R. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel fizik laboratuar becerilerini kazanma düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • 8. Novak, J.D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or ınapproriate propositional hierarchies leading to empowerment of learning, Science Education, 86 (4), 548-571.
  • 9. Ülgen, G. (2001). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar, 3. Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • 10. White, R. ve Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London: Falmer Press.
  • 12. Kearney, M., Treagust, D.F., Yeo, S. ve Zadnik, M. (2001). Student and teacher perceptions of use of multimedia supported predict-observe-explain tasks to probe understanding. Research in Science Education, 31, 589-615.
  • 13. Wu, Y.T. ve Tsai, C. (2005). Effects of constructivist-oriented instruction on elementary school students’ cognitive structures. Journal of Biological Education, 39 (3), 113-120.
  • 14. Özbay, Y. (1999). Gelişim ve öğrenme psikolojisi araştırma– teori-uygulama. Ankara: Empati Yayıncılık.
  • 15. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş: nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • 16. Küçük, M. (2002). Hizmet-İçi Aksiyon Araştırması Kurs Programının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Uygulanması: Bir Örnek Olay Çalışması. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • 17. Cohen, L. ve Mannion, L. (1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 18. Carr, W. ve Kemmis, S.(1986). Becoming critical. Falmer Press, Lewes. İn: Cohen, L., Mannion, L. ( 1998). Research methods in education. 4. Baskı, London: Routledge Press.
  • 19. Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset Matbaacılık.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Seher Tekin This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Tekin, S. (2008). KİMYA LABORATUARININ ETKİLİLİĞİNİN AKSİYON ARAŞTIRMASI YAKLAŞIMIYLA GELİŞTİRİLMESİ. Kastamonu Education Journal, 16(2), 567-576.

10037