BibTex RIS Cite

TEACHING HISTORY AND FILMS

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 543 - 556, 01.10.2008

Abstract

The aim of this study is to investigate the effects of using films as an instructional source on the success of students in teaching “Republic Period”, the unit in “The History of Turkish Republic Revolution and Ataturkism” for High School 3rd graders. The research was conducted with the experimental design model. One-way analysis of variance ANOVA and Two-way analysis of variance repeated measures were used to test the subproblems of the research; the values of frequency, percentage and mean were employed during the analysis phase. The result of the study indicated that in the course of “Republic Period” there was a significant difference between the results of the pre-tests and post-tests for the experimental and control groups in terms of achievement scores. The result of the study indicated instructional method employed in the experimental groups exhibited a significant difference on the students’ achievement in the post-test of “Republic Period”. The methods and activities employed in Experiment-3 group pausing the film, discussing, and talking were found to be more effective than the activities implemented in other groups.

References

  • 1. BRILEY, Ron. (1990). Reel History: U.S. History, 1932-1972, As Viewed Through the Lens of Hollywood. The History Teacher, 23(3), 215-236.
  • 2. CARNES, Mark C. (Ed.) (1995). Past Imperfect: History According to the Movies. New York: Henry Holt and Company.
  • 3. ÇAPLI, Bülent. (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • 4. CHANSEL, Dominique. (2003a). Beyaz Perdede Avrupa. (Çev. Nurettin ELHÜSEYNİ), İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • 5. CHANSEL, Dominique. (2003b). 20. Yüzyıl Tarihini Öğretmek İçin Görüntülerden Yararlanmak. (Çev. Nurettin ELHÜSEYNİ), Toplumsal Tarih, 19(119), 48-49.
  • 6. ÇİLENTİ, Kâmuran. (1979). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • 7. KARASAR, Niyazi. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • 8. KÖYMEN, Oya. (2003). Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • 9. MARCUS, Alan S. (2004). Hollywood History in High School: Using Feature Films to Soport Students’ Historical Understanding. http://www.tne.uconn.edu/Research/TNE%20Research%20Grant%20%20Post%2 0Marcus.pdf adresinden 08.06.2005 tarihinde alınmıştır.
  • 10. MCNEILL, H. William. (1968). The Historian and Historical Films. Journal of Higher Education, 39(7), 388-394.
  • 11. O’CONNOR, John E. (1987). Teaching History With Film and Television. Washington: American Historical Association.
  • 12. O’CONNOR, John E. (2001). Reading, Writing, and Critical Viewing: Coordinating Skill Development in History Learning. The History Teacher, 34(2), 183-192.
  • 13. O’CONNOR John E. and JACKSON, Martin A. (1974). Teaching History With Film. Washington:American Historical Association.
  • 14. SAFRAN, Mustafa. (1993). Değişik Öğrenim Basamaklarında Tarih Dersine İlişkin Tutumlar Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Dergisi, (4), 35-40.
  • 15. TOPLIN, Robert Brent. (1996) . History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past. Urbana and Chicago: University of Illinois Pres.
  • 16. WEINSTEIN, Paul B. (2001). Movies as The Gateway to History: The History and Film Project. The History Teacher, 35(1), 27-48.
  • 17. YALIN, Halil İbrahim. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları

TARİH ÖĞRETİMİ VE FİLMLER

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 543 - 556, 01.10.2008

Abstract

Bu araştırmanın amacı, filmlerle öğrenme etkinliklerinin, lise üçüncü sınıf “T.C İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük” dersi “Cumhuriyet Dönemi” ünitesinin öğretiminde öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; tek yönlü varyans analizi ANOVA , çift yönlü varyans analizi repeated measures yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Deney grupları ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam “Cumhuriyet Dönemi” ünitesi testi başarı puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grupları öğrencilerinin “Cumhuriyet Dönemi” ünitesi sontest başarı puanları bulundukları deney grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Deney-3 grubunda uygulanan konular öğretilirken film durdurularak ve üzerinde konuşulup, tartışılarak yapılan gösterimin etkinlikler diğer deney gruplarında uygulanan etkinliklere göre daha etkili bulunmuştur.

References

  • 1. BRILEY, Ron. (1990). Reel History: U.S. History, 1932-1972, As Viewed Through the Lens of Hollywood. The History Teacher, 23(3), 215-236.
  • 2. CARNES, Mark C. (Ed.) (1995). Past Imperfect: History According to the Movies. New York: Henry Holt and Company.
  • 3. ÇAPLI, Bülent. (2002). Medya ve Etik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • 4. CHANSEL, Dominique. (2003a). Beyaz Perdede Avrupa. (Çev. Nurettin ELHÜSEYNİ), İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • 5. CHANSEL, Dominique. (2003b). 20. Yüzyıl Tarihini Öğretmek İçin Görüntülerden Yararlanmak. (Çev. Nurettin ELHÜSEYNİ), Toplumsal Tarih, 19(119), 48-49.
  • 6. ÇİLENTİ, Kâmuran. (1979). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • 7. KARASAR, Niyazi. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • 8. KÖYMEN, Oya. (2003). Tarih Eğitimine Eleştirel Yaklaşımlar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • 9. MARCUS, Alan S. (2004). Hollywood History in High School: Using Feature Films to Soport Students’ Historical Understanding. http://www.tne.uconn.edu/Research/TNE%20Research%20Grant%20%20Post%2 0Marcus.pdf adresinden 08.06.2005 tarihinde alınmıştır.
  • 10. MCNEILL, H. William. (1968). The Historian and Historical Films. Journal of Higher Education, 39(7), 388-394.
  • 11. O’CONNOR, John E. (1987). Teaching History With Film and Television. Washington: American Historical Association.
  • 12. O’CONNOR, John E. (2001). Reading, Writing, and Critical Viewing: Coordinating Skill Development in History Learning. The History Teacher, 34(2), 183-192.
  • 13. O’CONNOR John E. and JACKSON, Martin A. (1974). Teaching History With Film. Washington:American Historical Association.
  • 14. SAFRAN, Mustafa. (1993). Değişik Öğrenim Basamaklarında Tarih Dersine İlişkin Tutumlar Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Dergisi, (4), 35-40.
  • 15. TOPLIN, Robert Brent. (1996) . History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past. Urbana and Chicago: University of Illinois Pres.
  • 16. WEINSTEIN, Paul B. (2001). Movies as The Gateway to History: The History and Film Project. The History Teacher, 35(1), 27-48.
  • 17. YALIN, Halil İbrahim. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sezai Öztaş This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Öztaş, S. (2008). TARİH ÖĞRETİMİ VE FİLMLER. Kastamonu Education Journal, 16(2), 543-556.

10037