The aim of this study is to investigate the effects of using films as an instructional source on the success of students in teaching “Republic Period”, the unit in “The History of Turkish Republic Revolution and Ataturkism” for High School 3rd graders. The research was conducted with the experimental design model. One-way analysis of variance ANOVA and Two-way analysis of variance repeated measures were used to test the subproblems of the research; the values of frequency, percentage and mean were employed during the analysis phase. The result of the study indicated that in the course of “Republic Period” there was a significant difference between the results of the pre-tests and post-tests for the experimental and control groups in terms of achievement scores. The result of the study indicated instructional method employed in the experimental groups exhibited a significant difference on the students’ achievement in the post-test of “Republic Period”. The methods and activities employed in Experiment-3 group pausing the film, discussing, and talking were found to be more effective than the activities implemented in other groups.
Bu araştırmanın amacı, filmlerle öğrenme etkinliklerinin, lise üçüncü sınıf “T.C İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük” dersi “Cumhuriyet Dönemi” ünitesinin öğretiminde öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; tek yönlü varyans analizi ANOVA , çift yönlü varyans analizi repeated measures yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Deney grupları ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam “Cumhuriyet Dönemi” ünitesi testi başarı puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grupları öğrencilerinin “Cumhuriyet Dönemi” ünitesi sontest başarı puanları bulundukları deney grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Deney-3 grubunda uygulanan konular öğretilirken film durdurularak ve üzerinde konuşulup, tartışılarak yapılan gösterimin etkinlikler diğer deney gruplarında uygulanan etkinliklere göre daha etkili bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 2 |