Conference Paper
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞSEL GELİŞİM DÜZEYLERİ, FEN BİLGİSİ BAŞARILARI, FEN BİLGİSİNE KARŞI TUTUMLARI VE CİNSİYET DEĞİŞKENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 439 - 450, 01.10.2008

Abstract

Bu araştırma İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişim düzeyleri, Fen Bilgisi başarıları, Fen Bilgisine karşı tutumları ve cinsiyet değişkenleri arasında nasıl bir ilişki olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2002–2003 öğretim yılı Abdi İpekçi İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin Fen Bilgisi dersindeki başarıları ile Fen Bilgisi dersine karşı tutumları, Fen Bilgisi dersindeki başarıları ile bilişsel gelişimleri ve bilişsel gelişimleri ile tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca başarı, tutum ve bilişsel gelişim değişkenlerinin cinsiyete göre farklılıkları da araştırılmıştır. Fen Bilgisi’ne yönelik tutumu ölçmek için Tepe’nin 1999 yılında 0,82 güvenirlikte geliştirdiği “Fen Bilgisi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin bilişsel gelişim düzeylerini ölçmek için de araştırmacı tarafından geliştirilen “Bilişsel Gelişim Testi” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı tekniği ve bağımsız gruplar için t-testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin; Fen Bilgisi dersindeki başarıları ile Fen Bilgisi’ne yönelik tutumları, Fen Bilgisi dersindeki başarıları ile bilişsel gelişim seviyeleri, bilişsel gelişim seviyeleri ile Fen Bilgisi dersine yönelik tutumları arasında olumlu ve yüksek bir ilişki bulunmuştur. Fen Bilgisi başarısı, Fen Bilgisi dersine yönelik tutum ve bilişsel gelişim seviyeleri bakımından, İlköğretim 8. sınıfa devam eden kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamıştır.

References

  • 1. Akgün, Ş. (1998). Okullarımızda Fen Bilimlerine Olan İlginin Azalma Sebepleri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 2. Soylu, H. ve İbiş, M. (1998). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Eğitimi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 3. Saunders, W. L. and Shepardon, D.A. (1987). Comparison of Concrete and Formal Science Instruction up on Science Achievement and Reasoning Ability of Sixth Grade Students. Journal of Research in Science Teaching, 24 (1), 39-51.
  • 4. Akgün, Ş. (1996). Fen Bilgisi Öğretimi. Giresun: Zirve Ofset.
  • 5. Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology. Needham Heights MA: A Division of Simon and Schuster, Inc.
  • 6. Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. PDREM Yayınları, Sistem Ofset, Ankara
  • 7. Blackwell, F. and Hofmann, C. (1991). High / Scope K-3 Curriculum Series.
  • 8. Yılmaz Ö. ve diğ. (1998). Fen Bilgisi Dersine İlişkin Beceri ve Tutumların Ölçülmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 9. Baker, D. R. and Piburn, M. (1991). Process skills acquisition, cognitive growth, and attitude change of ninth grade students in a scientific literacy course. Journal of Research in Science Teaching. 28(5), 423-436.
  • 10. Garibağaoğlu, H. (1985). Bilişsel Gelişim Düzeyi İle Yaş, Cinsiyet, Fen Başarısı ve Matematik Başarısı Arasındaki İlişkiler. Ankara: ODTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • 11. Clevel, B. (1991). Women of Color in Mathematics, Science and Engineering: A Revive of the Literature. Center for Women Policy Studies, Washington, DC.
  • 12. Leach, L. (1994). Sexism in the classroom: A self quiz for teachers. Science Scope, March, Vol 17, 4-59.
  • 13. Germann, J. P. and et al. (1996). Identifying patterns and relationship among the responses of seventh-grade students to the science process skill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33(1), 79-99.
  • 14. Germann, J. P. and Aram R. J. (1996). Student performances on the science process of recording data, drawing conclusions and providing evidence. Journal of Research in Science Teaching. 33(7), 773 – 798.
  • 15. Bakaç, M. ve Kumru, M. (1998). Fen Eğitiminde Amaçların Belirlenmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 16. Tepe, D. (1999). Öğrencilerin Fen Derslerine Karşı Tutumları ile Başarıları Arasındaki İlişki. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).

ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP AMONG COGNITIVE GROWTH, SCIENCE ACHIEVEMENT, ATTITUDES TOWARDS SCIENCE AND GENDER OF THE EIGHTH GRADERS

Year 2008, Volume: 16 Issue: 2, 439 - 450, 01.10.2008

Abstract

The aim of the study is to analyze the relationship among cognitive growth, science achievement, attitudes towards science and gender of the eighth graders. The sample of the study includes the 8th graders attending to Abdi İpekçi Basic Education School during the 2002-2003 school years. The relationships among the variables stated above were investigated. Attitudes towards science were tested using “Science Attitude Scale” developed by Tepe 1999 . The reliability of this tool is 0,82. The cognitive growth was tested using “Cognitive Growth Test” developed the author. The data obtained were analyzed employing Pearson Moments Coefficient technique and t-test for independent groups. The findings suggest that there are statistically significant positive relationships between science achievement and the level of cognitive growth and between the level of cognitive growth and science attitudes. However, gender is found not to have significant effects on these variables.

References

  • 1. Akgün, Ş. (1998). Okullarımızda Fen Bilimlerine Olan İlginin Azalma Sebepleri. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 2. Soylu, H. ve İbiş, M. (1998). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Eğitimi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 3. Saunders, W. L. and Shepardon, D.A. (1987). Comparison of Concrete and Formal Science Instruction up on Science Achievement and Reasoning Ability of Sixth Grade Students. Journal of Research in Science Teaching, 24 (1), 39-51.
  • 4. Akgün, Ş. (1996). Fen Bilgisi Öğretimi. Giresun: Zirve Ofset.
  • 5. Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology. Needham Heights MA: A Division of Simon and Schuster, Inc.
  • 6. Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. PDREM Yayınları, Sistem Ofset, Ankara
  • 7. Blackwell, F. and Hofmann, C. (1991). High / Scope K-3 Curriculum Series.
  • 8. Yılmaz Ö. ve diğ. (1998). Fen Bilgisi Dersine İlişkin Beceri ve Tutumların Ölçülmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 9. Baker, D. R. and Piburn, M. (1991). Process skills acquisition, cognitive growth, and attitude change of ninth grade students in a scientific literacy course. Journal of Research in Science Teaching. 28(5), 423-436.
  • 10. Garibağaoğlu, H. (1985). Bilişsel Gelişim Düzeyi İle Yaş, Cinsiyet, Fen Başarısı ve Matematik Başarısı Arasındaki İlişkiler. Ankara: ODTÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • 11. Clevel, B. (1991). Women of Color in Mathematics, Science and Engineering: A Revive of the Literature. Center for Women Policy Studies, Washington, DC.
  • 12. Leach, L. (1994). Sexism in the classroom: A self quiz for teachers. Science Scope, March, Vol 17, 4-59.
  • 13. Germann, J. P. and et al. (1996). Identifying patterns and relationship among the responses of seventh-grade students to the science process skill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33(1), 79-99.
  • 14. Germann, J. P. and Aram R. J. (1996). Student performances on the science process of recording data, drawing conclusions and providing evidence. Journal of Research in Science Teaching. 33(7), 773 – 798.
  • 15. Bakaç, M. ve Kumru, M. (1998). Fen Eğitiminde Amaçların Belirlenmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, M.E. B. O.Y.G.M.
  • 16. Tepe, D. (1999). Öğrencilerin Fen Derslerine Karşı Tutumları ile Başarıları Arasındaki İlişki. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Fatma Turhan This is me

Mustafa Aydoğdu This is me

Önder Şensoy This is me

Halil İbrahim Yıldırım This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Turhan, F., Aydoğdu, M., Şensoy, Ö., Yıldırım, H. İ. (2008). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞSEL GELİŞİM DÜZEYLERİ, FEN BİLGİSİ BAŞARILARI, FEN BİLGİSİNE KARŞI TUTUMLARI VE CİNSİYET DEĞİŞKENLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kastamonu Education Journal, 16(2), 439-450.

10037