The aim of this research is to determine the effects of using historical documents in history lessons over students’ academic success. Experimental figure is used with fore test – last test experiment control group in the research. Prof. Dr. Şevket Raşit Hatipoğlu High School 11. Class Students, in Yenimahalle in Ankara, take part in the research study group. At the end of the application, quantitative findings are evaluated and interpreted with SPSS 15.0 data analysis programme. Viewpoint of academic successes, in favour of experiment group as statistical there is a meaningful difference between experiment group students, take lessons with historical documents, and control group students, have traditional education with lesson book. It’s seen that using documents in history lesons have increased academic successes of experiment group students.
Bu araştırmanın amacı, tarihsel dokümanların tarih derslerinde kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırmada ön test-son test deney kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Yenimahalle ilçesi Prof. Dr. Şevket Raşit Hatipoğlu Lisesi’nde okuyan 11. sınıf Lise 3 öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulama sonunda nicel bulgular, SPSS 15.0 veri analiz programıyla değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Akademik başarılar bakımından tarihsel doküman kullanılarak öğretim yapılan deney grubu öğrencileriyle, geleneksel yöntemin kullanılarak ders kitabıyla öğretim yapılan kontrol grubu öğrencileri arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Tarih derslerinde tarihsel dokümanların kullanılmasının deney grubu öğrencilerinin akademik başarılarını arttırdığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 2 |