BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION OF RELATIONS BETWEEN THE MUSICAL PERCEPTION LISTENING, READING, WRITING AND SOUND - INSTRUMENT SKILLS FROM DIFFERENT PERSPECTIVES

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 285 - 296, 01.03.2008

Abstract

In this article, the relations between the musical perception listening, reading, writing and sound-instrument skills, which are the main fields musical skill covers, were examined. In this study, the relations between the scores of 538 candidates entered both steps musical perception, soundinstrument field of special skill examination at Abant Izzet Baysal University Faculty of Education Department of Music Education between the years 2003-2006 4 years and the variables taken in the study was calculated by means of Pearson Product Moment Correlation Coefficient Technique. According to the results a positive low level significant relation was determined between the scores of Musical Listening and Instrument and Sound Field examinations which are subtests of special skill examination carried out in our country with similar names and examination steps. According to the gender which was determined as a variable; no significant relation between the listening scores and genders of the candidates was determined whereas it was determined that there was a significant relation between listening scores and genders and instrument scores and genders in favour of male students. Moreover, the listening scores and instrument scores of the candidates vary according to school types they graduate; however, there is no significant relation between sound scores of the candidates and the types of schools they graduate.

References

  • 1. Boyle, J. D. & Radocy, R. E., Measurement and evaluation of musical experiences, Collier Macmillan Publishers, New York, 1987.
  • 2. Uçan, A. Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Birinci Basım, S:16, Ankara, 1994.
  • 3. Özgür,Ü. Aydoğan,S Müziksel İşitme Okuma. Sözkesen Matbaası, Birinci Baskı, S:4, Ankara, 1999.
  • 4. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Özel Yetenek Giriş Sınavı Kılavuzu, 2006.
  • 5. Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • 6. Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Kitabevi, 3. Baskı,Ankara, 2004.
  • 7. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., İstatistiğe Giriş. Pegem Yayıncılık, Ankara, 2000.
  • 8. Yayla, F., Müziksel İşitmenin Temel Prensipleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:12,S;29, Burdur, 2006.
  • 9. Tarman, S.Müzik Eğitiminin Temelleri. Müzik Eğitimi Yayınları, Sözkesen Matbaası, Birinci Basım, Ankara,2006.
  • 10. Taner, D. R., Effect Of Past Musical Training On Present Musical Achievement Of Elementary Education Majors, Education, Vol:103, Issue: 2, Page: 158-162, 1982.

MÜZİKSEL ALGILAMA İŞİTME, OKUMA, YAZMA SES VE ÇALGI YETENEĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 285 - 296, 01.03.2008

Abstract

Bu makalede, müzikal yeteneğin kapsadığı başlıca alanlar olan müziksel algılama işitme, okuma, yazma , ses ve çalgı yetenekleri arasındaki ilişkiler farklı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmada, 2003-2006 4 yıl yılları arasında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında özel yetenek sınavlarının her iki aşamasına müziksel algılama, ses - çalgı alanı giren toplam 538 adayın tüm puanları ile araştırmada ele alınan değişkenler arasındaki ilişkiler, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Tekniği ile hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; ülkemizde benzer isim ve sınav aşamalarının yapıldığı özel yetenek sınavlarının alt testleri olan Müziksel İşitme, Çalgı Alanı ve Ses Alanı sınavlarının sonuçları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırmada değişken olarak belirlenen cinsiyete göre; adayların işitme puanları ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir ilişki saptanamazken, yine adayların ses puanları ile cinsiyetleri, çalgı puanları ile cinsiyetleri arasında erkek öğrenciler için anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Yine adayların İşitme puanları ve çalgı puanları mezun oldukları okul türlerine göre farklılık göstermekteyken, adayların ses puanları ile mezun oldukları okullar arasında ise anlamlı bir ilişki saptanamamıştır.

References

  • 1. Boyle, J. D. & Radocy, R. E., Measurement and evaluation of musical experiences, Collier Macmillan Publishers, New York, 1987.
  • 2. Uçan, A. Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Birinci Basım, S:16, Ankara, 1994.
  • 3. Özgür,Ü. Aydoğan,S Müziksel İşitme Okuma. Sözkesen Matbaası, Birinci Baskı, S:4, Ankara, 1999.
  • 4. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Özel Yetenek Giriş Sınavı Kılavuzu, 2006.
  • 5. Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • 6. Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Kitabevi, 3. Baskı,Ankara, 2004.
  • 7. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., İstatistiğe Giriş. Pegem Yayıncılık, Ankara, 2000.
  • 8. Yayla, F., Müziksel İşitmenin Temel Prensipleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:12,S;29, Burdur, 2006.
  • 9. Tarman, S.Müzik Eğitiminin Temelleri. Müzik Eğitimi Yayınları, Sözkesen Matbaası, Birinci Basım, Ankara,2006.
  • 10. Taner, D. R., Effect Of Past Musical Training On Present Musical Achievement Of Elementary Education Majors, Education, Vol:103, Issue: 2, Page: 158-162, 1982.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Serkan Ece This is me

Sevilay Kaplan This is me

Publication Date March 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Ece, A. S., & Kaplan, S. (2008). MÜZİKSEL ALGILAMA İŞİTME, OKUMA, YAZMA SES VE ÇALGI YETENEĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Kastamonu Education Journal, 16(1), 285-296.

10037