Loading [a11y]/accessibility-menu.js
BibTex RIS Cite

THE LEVEL OF UNDERSTANDING OF CLASS TEACHER CANDIDATES’ SOME CHEMISTRY CONCEPTS

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 83 - 90, 01.03.2008

Abstract

In this research, it is tried to be determined students’ level of understanding of some chemistry concepts in General Chemistry at Primary Teacher Training Program. By this aim, a multiple choice test, consisting of 14 items, was developed and division was separated from writing the reasons for their responses. After the test had been implemented to 135 students, answers were categorized into four as sound understanding, partial understanding, no understanding, no response. Moreover, 15 students were interviewed to get further data for a deeper investigation. In result of this study, the students’ responses in no understanding categories were 42% in mass and weight concepts, 67% in element concept, 54% in chemical and physical events, 76% in boiling point concept, 28% in kinds of compound , 56% in acid and base concepts. Also, the ratios of no understanding in compound, mixtures, metal, a-metal, solid, liquid and gas substances, solution, solubility concepts were less of 30% and students were better learn this concepts. Based on the results some suggestions were made.

References

  • 1. Tezbaşaran, A., Öğretim ve Öğretmede Bilgisayara Dayalı Bilgi Teknolojileri, Bilim ve Teknik Dergisi, Sayı:355, s.54-55, 1997.
  • 2. Ayas, A., Çepni, S., Jonhson, D. ve diğerleri., Kimya Öğretimi, YÖK / Dünya Bankası, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Ankara, 1997.
  • 3. Kaptan, Fitnat., Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:14, s.95-99, Ankara, 1998.
  • 4. Yıldırım, Arzu., Kimyasal Denge Konusundaki Kavramların Lise-2 Öğrencilerince Anlaşılma Düzeyi ve Karşılaşılan Yanılgılar, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, 2000.
  • 5. Banerjee, A.C., Misconceptions of Students and Teachers in Chemical Equilibrium, International Journal of Science Education, C.13, Sayı:4, s. 1000- 1003, 1990.
  • 6. Hackling, M.W., Garnet, P.J., Misconception of Chemical Equilibrium, International Journal of Science Education, C.7, Sayı:2, s. 205-214, 1985.
  • 7. Huddle, P.A., Pillay, A.E., An in-Depth Study of Misconteptions in Stoichimetry and Chemical Equilibrium at a South African University, Journal of Research in Science Teaching, C.33, Sayı:1, s. 65-77, 1996.
  • 8. Novak, J.D., Ring, D.G., Tamir, P., İnterpretation of Research Findings in Terms of Ausubel's Theory and İmplications for Science Education, Science Education, C.55, Sayı:4, s. 483-526, 1971.
  • 9. Coben, W.W., Worldview Theory and Conceptual Change in Science Education, Science Education, C.80, Sayı:5, s. 579-610, 1996.
  • 10. Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.V. ve diğerleri., Accommodation of a Scientific Conception. Toward a Theory of Conceptual Change, Science Education, C.66, s. 211-227, 1982.
  • 11. Çepni, S., Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Basımevi, Trabzon, 2001.
  • 12. Özçelik, D.A., Test Hazırlama Kılavuzu, ÖSYM Eğitim Yayınları 8, Ankara, 1989.
  • 13. Akgün, Ş., Fen Bilgisi Öğretimi, Pegem A Yayınevi, Giresun, 2001.
  • 14. Briggs, H., Holding, B., Aspects of Secondary Students' Understanding of Elementary Ideas in Chemistry. Full Report. CLIS: Children Learning in Science Project, University of Leeds, Centre for Studies in Science and Mathematics Education, 1986.
  • 15. Ayas, A., Özmen, H., Coştu, B., Lise Öğrencilerinin Buharlaşma Kavramı İle İlgili Anlamalarının Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, C.14, s. 74-84, İzmir, 2002.
  • 16. Hand, B., Treagust, D.F., Student Achievement and Science Curriculum Development Using a Constructive Framework, School Science and Mathematics, C.91, Sayı:4, s. 172-176, 1991.
  • 17. Abraham, M.R., Grzybowski, E.B., Renner, J.W. ve diğerleri., Understandings and Misunderstandings of Eight Graders of Five Chemistry Concepts Found in Textbooks, Journal of Research in Science Teaching, C.29, Sayı:2, s. 105-120, 1992.
  • 18. Ayas, A., Demirbaş, A., Secondary Students' Conceptions of the Introductory Chemistry Concepts in Turkey, Journal of Chemical Education, C.74, Sayı:5, s. 518-521, 1997.
  • 19. Griffiths, A.K., Preston, K.R., Grade-12 Students' Misconceptions Relating to Fundamental Characteristics of Atoms and Molecules , Journal of Research in Science Teaching, C.29, Sayı:6, s. 611-628, 1992.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAZI KİMYA KAVRAMLARINI ANLAMA SEVİYELERİ

Year 2008, Volume: 16 Issue: 1, 83 - 90, 01.03.2008

Abstract

Bu araştırmada Sınıf Öğretmenliği Programındaki öğrencilerin genel kimya dersindeki bazı kimya kavramlarını anlama düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla 14 soruluk çoktan seçmeli bir test geliştirilmiş ve öğrencilerin testte seçtikleri cevapların nedenlerini de yazmaları için bir kısım ayrılmıştır. Testin 135 öğrenciye uygulanmasından sonra cevaplar, anlama, kısmen anlama, yanılgı ve cevapsız şeklinde 4 kategoriye ayrılarak analiz edilmiştir. Ayrıca 15 öğrenci ile de mülakat yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda, öğrenciler kütle ve ağırlık kavramlarında %42, element kavramında %67, kimyasal ve fiziksel olay kavramlarında %54, kaynama noktası konusunda %76, bileşik çeşitlerinde %28, asit ve baz konusunda %56 oranında yanılgı kategorisine giren cevaplar vermişlerdir. Diğer kavramlardan olan, bileşik, karışım, metal, ametal, katı, sıvı ve gaz maddeler, çözeltiler ve çözünürlük konularında ise yanılgı oranlarının %30' dan daha düşük olduğu ve öğrencilerin bu kavramları daha iyi öğrenebildikleri ortaya çıkmıştır. Sonuçlara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • 1. Tezbaşaran, A., Öğretim ve Öğretmede Bilgisayara Dayalı Bilgi Teknolojileri, Bilim ve Teknik Dergisi, Sayı:355, s.54-55, 1997.
  • 2. Ayas, A., Çepni, S., Jonhson, D. ve diğerleri., Kimya Öğretimi, YÖK / Dünya Bankası, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Ankara, 1997.
  • 3. Kaptan, Fitnat., Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:14, s.95-99, Ankara, 1998.
  • 4. Yıldırım, Arzu., Kimyasal Denge Konusundaki Kavramların Lise-2 Öğrencilerince Anlaşılma Düzeyi ve Karşılaşılan Yanılgılar, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, 2000.
  • 5. Banerjee, A.C., Misconceptions of Students and Teachers in Chemical Equilibrium, International Journal of Science Education, C.13, Sayı:4, s. 1000- 1003, 1990.
  • 6. Hackling, M.W., Garnet, P.J., Misconception of Chemical Equilibrium, International Journal of Science Education, C.7, Sayı:2, s. 205-214, 1985.
  • 7. Huddle, P.A., Pillay, A.E., An in-Depth Study of Misconteptions in Stoichimetry and Chemical Equilibrium at a South African University, Journal of Research in Science Teaching, C.33, Sayı:1, s. 65-77, 1996.
  • 8. Novak, J.D., Ring, D.G., Tamir, P., İnterpretation of Research Findings in Terms of Ausubel's Theory and İmplications for Science Education, Science Education, C.55, Sayı:4, s. 483-526, 1971.
  • 9. Coben, W.W., Worldview Theory and Conceptual Change in Science Education, Science Education, C.80, Sayı:5, s. 579-610, 1996.
  • 10. Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.V. ve diğerleri., Accommodation of a Scientific Conception. Toward a Theory of Conceptual Change, Science Education, C.66, s. 211-227, 1982.
  • 11. Çepni, S., Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Basımevi, Trabzon, 2001.
  • 12. Özçelik, D.A., Test Hazırlama Kılavuzu, ÖSYM Eğitim Yayınları 8, Ankara, 1989.
  • 13. Akgün, Ş., Fen Bilgisi Öğretimi, Pegem A Yayınevi, Giresun, 2001.
  • 14. Briggs, H., Holding, B., Aspects of Secondary Students' Understanding of Elementary Ideas in Chemistry. Full Report. CLIS: Children Learning in Science Project, University of Leeds, Centre for Studies in Science and Mathematics Education, 1986.
  • 15. Ayas, A., Özmen, H., Coştu, B., Lise Öğrencilerinin Buharlaşma Kavramı İle İlgili Anlamalarının Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, C.14, s. 74-84, İzmir, 2002.
  • 16. Hand, B., Treagust, D.F., Student Achievement and Science Curriculum Development Using a Constructive Framework, School Science and Mathematics, C.91, Sayı:4, s. 172-176, 1991.
  • 17. Abraham, M.R., Grzybowski, E.B., Renner, J.W. ve diğerleri., Understandings and Misunderstandings of Eight Graders of Five Chemistry Concepts Found in Textbooks, Journal of Research in Science Teaching, C.29, Sayı:2, s. 105-120, 1992.
  • 18. Ayas, A., Demirbaş, A., Secondary Students' Conceptions of the Introductory Chemistry Concepts in Turkey, Journal of Chemical Education, C.74, Sayı:5, s. 518-521, 1997.
  • 19. Griffiths, A.K., Preston, K.R., Grade-12 Students' Misconceptions Relating to Fundamental Characteristics of Atoms and Molecules , Journal of Research in Science Teaching, C.29, Sayı:6, s. 611-628, 1992.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Kader Birinci Konur This is me

Alipaşa Ayas This is me

Publication Date March 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Birinci Konur, K., & Ayas, A. (2008). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAZI KİMYA KAVRAMLARINI ANLAMA SEVİYELERİ. Kastamonu Education Journal, 16(1), 83-90.

10037