This research study was conducted in order to identify sixth, seventh and eight grade students’ misconceptions in electric current. For this purpose, a conceptual test was developed, which consists of 28 multiple-choice items. This test was administered to 1162 students in 12 middle schools in metropolitan Ankara. The data analysis shows that the students demonstrated a number of misconceptions about electric current and its use. Students showed difficulty in analyzing and understanding new situations when an additional resistance is put in existing circuit. It is also found that the students had misconceptions associated with such changes made in circuits. It is found that misconceptions similar to those observed in 6th grade students are also prevalent among 7th and 8th grade students. This supports the earlier findings that misconceptions are persistent and resist to change. Therefore instead of traditional teaching methods in science education, teaching methods should be used which can eliminate misconceptions and prevent the formation of misconceptions.
Bu araştırma, ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi müfredatında yer alan elektrik akımı konusunda sahip oldukları kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için, elektrik konusunda 28 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan bir kavram testi geliştirilmiştir. Test, Ankara İl Merkezindeki 12 ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 1162 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin elektrik akımı hakkında çok sayıda kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca devreye direnç eklenerek devrede değişiklik yapıldığında, öğrenciler devredeki akımın değişimini anlamakta güçlük çekmektedirler ve bununla ilgili kavram yanılgılarına sahiplerdir. Araştırmanın önemli bir sonucu ise 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin elektrik konusunda benzer kavram yanılgılarına sahip olmalarıdır. Buna dayanarak, öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarını doğruları ile değiştirerek düzeltmek oldukça güçtür ve öğrenciler bu değişime direnç gösterirler. Bu nedenle fen eğitiminde geleneksel öğretim yöntemleri yerine, kavram yanılgılarını giderebilecek ve oluşumunu engelleyebilecek öğretim yöntemleri kullanılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 1 |