The aim of the research is to examine the teacher’s burnout levels according to various variables. This research is a descriptive one. The sample of the research is the teachers working for primary schools and high schools in Çankaya, Keçiören and Yenimahalle within the boundaries of Ankara and the teachers are selected as the samples by the method of “Group Sampling”. Maslach Burnout Inventory was used to get data. The data were analized t- test and one way variance analysis were used. As a result of the research, it is found out that emotional exhaustation and depersonalization was affected by the ages of the teachers , emotional exhaustation was at a high rate in the divorced teachers, there is a correlation between the emotional exhaustation, depersonalization and education level, depersonalization is at a high rate in the primary school teachers, as the number of the students in a classroom increased they were not apreciated by their superiors, unwillingness for teaching and a little moral satisfaction developed more emotional exhaustation, personal accomplishment and depersonalization.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerini farklı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini Çankaya, Keçiören ve Yenimahalle ilçeleri oluşturmaktadır. Araştırmada Maslach Tükenmişlik Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi F hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmenlerin yaşının, duygusal tükenme ve duyarsızlaşma düzeylerini etkilediği, dul öğretmenlerin duygusal tükenme düzeylerinin fazla olduğu, eğitim düzeyi düştükçe duyarsızlaşma ve duygusal tükenmelerde artış olduğu, kıdemli öğretmenlerin duyarsızlaşma ve duygusal tükenme düzeylerinin yüksek olduğu, ilköğretim okulu öğretmenlerinde duyarsızlaşmanın daha fazla olduğu, öğrenci sayısının, öğretmenlerin üstlerinden takdir görmelerinin, öğretmenlerin mesleki verimliliklerini değerlendirmelerinin, mesleklerini isteyerek yapmalarının, öğretmenlikten duydukları manevi doyumun duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarıyı etkilediği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 15 Issue: 2 |