The purpose of this article is to take the opinions of our pianists, about the classical music activities in Turkey and the today’s situation of the piano education, who grew in the Republic Period and providing the students and the educationalists to utilize these opinions. In the way of this purpose, some data are taken from our pianists who are in the sample group by the interview technique and these data are commented by processing. So it is tried to be determined the point which the piano education in Turkey came. For the improvement and growing of universal music, our artists touch on the regulations which are especially about education field. For this reason, serial concerts and conferences in the schools, taking students to the orchestra rehearsals, listening to music lessons in the schools, growing the foundations which give education of music are the primarily thought ideas. And in the field of piano education, it is important that sharing the savings which our pianists gain as a result of education in our country or abroad with especially the postgraduate students.
Bu çalışmanın amacı, Cumhuriyet Döneminde yetişen piyanistlerimizin Türkiye’de klasik müzik etkinliklerinin ve piyano eğitiminin günümüzdeki durumuna ilişkin görüşlerini alarak öğrencilerin ve eğitimcilerin bu görüşlerden yararlanmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda, örneklem grubunda yer alan piyano sanatçılarımızdan, sözlü görüşme mülakat tekniği ile veriler alınmış, elde edilen veriler işlenerek yorumlanmıştır. Böylece Türkiye’de piyano eğitiminin günümüzde gelmiş olduğu nokta belirlenmeye çalışılmıştır. Sanatçılarımız, ülkemizde evrensel müziğin gelişip yaygınlaşması için özellikle eğitim alanında yapılacak düzenlemelere değinmişlerdir. Bu doğrultuda okullarda seri konserlerin, konferansların verilmesi, orkestra provalarına okullardan öğrencilerin götürülmesi, okullarda müzik dinleme dersleri verilmesi, müzik eğitimi veren kurumların yaygınlaştırılması öne çıkan görüşlerdir. Piyano eğitimi alanında ise, piyanistlerimizin yurt içinde ve yurt dışında aldıkları eğitim sonucu kazandıkları birikimin özellikle lisansüstü düzeyde öğrenciler ile paylaşmaları önemli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 15 Issue: 2 |