BibTex RIS Cite

A STUDY TO DETERMINE EFFECT OF THE ACHIEVEMENT OF READING-COMPREHENSION ON THE MATHEMATICS ACHIEVEMENTS

Year 2006, Volume: 14 Issue: 2, 503 - 508, 01.10.2006

Abstract

The purpose of the study is to determine whether there is any effect of the achievement of reading-comprehension on the mathematics achievements. For this purpose, a test included 15 Turkish questions measured reading-comprehension and 15 mathematics questions as word problems is developed and the test is applied to students at department of elementary teacher education N=45 and elementary science teacher education N=39 of Ağrı Education Faculty of Atatürk University. In order to determine whether there is significant correlation between the scores of students on the Turkish and mathematic tests, the correlation analysis was conducted. In the result of the correlation analysis, there is a significant correlation between the score of the Turkish and mathematic tests.

References

  • Yıldızlar, M. 2001. Matematik Problemlerini Çözebilme Yöntemleri, Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara, 6-36.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. 2004. 8. Sınıf Öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir Özel Durum Çalışması, Milli Eğitim Dergisi
  • Reusser, K. ve Stebler, R.1997. Every word problem has a solution : The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, Vol:7, No:4s.309-327.Sayı 163
  • Barb, C. ve Quinn, A.L. 1997. Problem solving does not have to be a problem, The Mathematics Teacher, Vol:90, 7., s.536.
  • Baykul, Y. 2000. İlköğretimde Matematik Öğretimi, Pegem A Yayınevi Tic. Ltd. Şti., Ankara, 59-88.
  • Polya, G. 1957. How to Solve it. Second Edition. U.S.A. :Princeton University Pres Princeton, New Jersey.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. 2003. 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecince kullandığı bilgi türlerinin analizi. www.matder.org
  • Göçer, A. 2000. İlköğretim öğretmeni adaylarına ilk okuma-yazma çalışmaları ile ilgili pratik öneriler. Millî Eğitim Dergisi, Sayı:148, s.67-68
  • Jordan, N.C., Kaplan, D. ve Hanich, L.B. 2002. Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: Finding of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, Vol: 94, No:3, 586-597.
  • Jordan, N.C. ve Hanich, L.B. 2000. Mathematical thinking in second-grade children with different types of learning difficulties. Journal of Learning Disabilities, 33, 567-578.
  • Albayrak, M. 2001. İlköğretim okullarının I. kademesinden II. kademesine geçişte matematik eğitimi ile ilgili ortaya çıkan problemler. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, M.E. Basım Evi, s.513-517.
  • Albayrak, M. ve Erkal, M. 2003. Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (TürkçeMatematik) birlikteliği, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:158.

OKUMA-ANLAMADAKİ BAŞARININ MATEMATİK BAŞARISINA ETKİSİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Year 2006, Volume: 14 Issue: 2, 503 - 508, 01.10.2006

Abstract

Bu çalışmanın amacı; okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, 2004 de yapılan öğrenci seçme sınavı ÖSS Türkçe testi sorularından okuma-anlamayı gerektiren 15 soru ve matematik testi sorularından 15 sözel problem olmak üzere 30 sorudan oluşan test geliştirilerek Atatürk Üniversitesi Ağrı Eğitim Fakültesi Sınıf öğretmenliği N=45 ve Fen Bilgisi öğretmenliği N=39 bölümü öğrencilerine uygulanmıştır. Öğrencilerin Türkçe ve matematik testlerindeki netleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını kontrol etmek amacıyla “korelasyon analizi” kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda örneklemdeki öğrencilerin Türkçe ve matematik netleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür

References

  • Yıldızlar, M. 2001. Matematik Problemlerini Çözebilme Yöntemleri, Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara, 6-36.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. 2004. 8. Sınıf Öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir Özel Durum Çalışması, Milli Eğitim Dergisi
  • Reusser, K. ve Stebler, R.1997. Every word problem has a solution : The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, Vol:7, No:4s.309-327.Sayı 163
  • Barb, C. ve Quinn, A.L. 1997. Problem solving does not have to be a problem, The Mathematics Teacher, Vol:90, 7., s.536.
  • Baykul, Y. 2000. İlköğretimde Matematik Öğretimi, Pegem A Yayınevi Tic. Ltd. Şti., Ankara, 59-88.
  • Polya, G. 1957. How to Solve it. Second Edition. U.S.A. :Princeton University Pres Princeton, New Jersey.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. 2003. 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecince kullandığı bilgi türlerinin analizi. www.matder.org
  • Göçer, A. 2000. İlköğretim öğretmeni adaylarına ilk okuma-yazma çalışmaları ile ilgili pratik öneriler. Millî Eğitim Dergisi, Sayı:148, s.67-68
  • Jordan, N.C., Kaplan, D. ve Hanich, L.B. 2002. Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: Finding of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, Vol: 94, No:3, 586-597.
  • Jordan, N.C. ve Hanich, L.B. 2000. Mathematical thinking in second-grade children with different types of learning difficulties. Journal of Learning Disabilities, 33, 567-578.
  • Albayrak, M. 2001. İlköğretim okullarının I. kademesinden II. kademesine geçişte matematik eğitimi ile ilgili ortaya çıkan problemler. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, M.E. Basım Evi, s.513-517.
  • Albayrak, M. ve Erkal, M. 2003. Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (TürkçeMatematik) birlikteliği, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:158.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Enver Tatar This is me

Yasin Soylu This is me

Publication Date October 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Tatar, E., & Soylu, Y. (2006). OKUMA-ANLAMADAKİ BAŞARININ MATEMATİK BAŞARISINA ETKİSİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Kastamonu Education Journal, 14(2), 503-508.

10037