This study was concerned with the students’ usage of anthropomorphism and animism in chemistry. It was especially investigated during the period when the students’ comprehension related to covalent bonding had been studied. The data was accumulated by the use of the misconception diagnostic test concerning atom and covalent bonding given to the group formed by 324 university chemistry students. At the end of the study, it was seen that the students used the verbs determined in literature related to this issue such as “need, want, try, grab”, unique to human-beings. These are animism for atoms and electrons in a way used in literature. Moreover, the reasons for using anthropomorphism and its effects on teaching chemistry were discussed
Bu çalışmada öğrencilerin kimyada özellikle de atom ve kimyasal bağlanma konusunu açıklarken insana özgü dil ve canlılığı kullanmaları, kovalent bağ ile ilgili öğrenci kavrayışının incelendiği bir çalışma sırasında araştırılmıştır. Veriler, 324 üniversite kimya öğrencilerinden oluşan gruba uygulanan kovalent bağlanma ve atom ile ilgili bir kavram yanılgısı teşhis testinden yararlanılarak toplanmıştır. Çalışma sonunda öğrencilerin literatürde bu konuda belirlenen “gereksinim duymak, istemek, çalışmak, yakalamak” gibi insana has ve canlılık ile ilgili yüklemleri, literatürdekine benzer şekilde atom ve elektronlar için sıklıkla kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada, insana has dilin kullanımının nedenleri ve kimya öğretimine etkileri tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 14 Issue: 1 |