In this research, teaching through Cooperative Learning Methodology and Teacher Central Teaching Methodology are compared and analyzed in terms of their effect on the 6th class elementary education students’ academic performance in Science Courses and their attitudes in the lectures. The sample set of the research is composed of the 6th class students of Prof. Bahri Savcı Elementary Education School in the Osmancık district of Çorum province. One of the 6th degree classes of the school is selected as the experiment group for experimental purposes, and another 6th degree class is selected as control group of the research. In both classes, the issue of “Sense organs” is covered, which is among the issues of the 6th degree class Science Course’s curriculum. In the experiment group, the lectures are covered through the use of Cooperative Learning Methodology’s Ask Together - Learn Together technique. Through the research, both experiment and control groups are evaluated through Science Courses Success Test and Science Courses Attitude Survey, as part of the pre and final tests accordingly. The analysis of the data is made with Arithmetical Medium, by using t-test for each of dependent and independent groups. According to the statistics gathered according to the results of the analysis of the research, Cooperative Learning Methodology practiced on the experiment group resulted in higher improvement in the success level of the students in Science Courses, compared to Teacher Central Teaching Methodology that is practiced on the control group in the school. In terms of the students’ attitudes in experiment and control groups towards Science Courses, in the group practicing Cooperative Learning methodology the attitudes towards Science Courses are developed in a positive direction, whereas in the control group, such a significant change and/or development is not noticed.
Bu araştırmada; İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Öğretmen Merkezli Öğretim Yöntemleri ile ders işlemenin, İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki akademik başarıları ve tutumlarına etkileri karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Çorum İli Osmancık İlçesi Çampınar Köyü Prof. Bahri Savcı İlköğretim Okulu 6. sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmuştur. İlköğretim 6. sınıf şubelerinden rasgele bir sınıf deney, bir sınıf kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Her iki grupta da 6.sınıf Fen Bilgisi Müfredatında yer alan Duyu organları konusu ele alınmıştır. Deney grubunda dersler İşbirlikli Öğrenme Yöntemi’nin Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim Tekniği ile işlenmiştir. Araştırmada deney ve kontrol grubuna Fen Bilgisi Başarı Testi ve Fen Bilgisi Tutum Anketi, ön test-son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi; aritmetik ortalama, bağımlı gruplar için t-testi ve bağımsız gruplar için t-testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; fen bilgisi dersinde deney grubuna uygulanan İşbirlikli Öğrenme Yöntemi’nin, kontrol grubuna uygulanan Öğretmen Merkezli Öğretim Yöntemi’ne göre akademik başarı düzeylerini arttırmada daha etkili olduğu istatistiki olarak belirlenmiştir.Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin fen bilgisine karşı tutumlarına bakıldığında; işbirlikli öğrenme yöntemi ile ders işleyen deney grubunun görüşlerinde olumlu yönde bir gelişme olduğu, kontrol grubunda ise anlamlı bir değişiklik olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 15 Issue: 1 |