In recent years, like other many disciplines, rapid changes and improvements in teaching and learning have been happened in the world. In order to pursue effective learning in teaching and education, new methods and techniques together with the supplementary materials are used in every day past. In this study paper , as one of the visual materials being used in instruction process, effective and proper use of the graphics on students’achievement was investigated. Pre and post test control group model of the experimental design was used at the study. Sixty 60 randomly selected 11th grade senior high school students were participated to the research. Findings gained from the pre and post tests were analyzed with t-test. Results reflected that the use of graphics for teaching the subject of “Population in Turkey” was made statistically significant difference on achievement in favour of the experimental group.
Son yıllarda eğitim ve öğretimde çok hızlı değişme ve gelişmeler yaşanmaktadır. Her geçen gün yeni yöntem ve teknikler ile yardımcı materyaller eğitim ve öğretimde etkin öğrenmeyi sağlamak amacıyla geliştirilmekte ve kullanılmaktadır. Bu çalışmada öğretim sürecinde kullanılan görsel materyallerden grafiklerin etkili ve yerinde kullanımının öğrenci başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırmada deneysel deseninin ön test ve son test kontrol gruplu modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Ortaöğretim 11. sınıflardan seçkisiz yolla oluşturulan 60 2 lise 3 sınıfı öğrenci katılmıştır. Araştırmada ön ve son testlerden elde edilen veriler t testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, “Türkiye’de Nüfus” konusunun öğretiminde deneysel çalışmada kullanılan grafiklerin, deney grubu lehine, başarı değişkeni açısından anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 15 Issue: 1 |