The purpose of this study was to have secondary school
students scale eight instructional techniques that they believe would be the
most beneficial in terms of science achievement. Within the scope of this
purpose, techniques were determined according to expert opinions. Data was
collected from 221 sixth grade students from several public schools. In this
research successive intervals scaling method depends on categorical judgments
law was carried out. Scale values of instructional tecniques (the stimuli) was
calculated and commented. Also, relationship between scale values of males and
females determined by using Spearman-rho rank order correlation coefficient.
The students preferred the experiment in the first order as the technique that
made the biggest contribution to their achievement in the science lessons while
large group discussion and educational play made the smallest. The experiment
technique was followed by question-answer, demonstration, educational video,
trip-observation and group study technique. The correlation analysis indicated
that females and males had different rank of preferences. According to results; students mostly
link success to hands-on instructional
tecniques. The value of instructional techniques depends on how they are
implemented, which is often determined by the relationship between teacher and
learners. It is expected that this research will lead to a more
explanatory evaluation of technique preference of students, particularly
given the likely emergence of research on topics like teacher competency,
learning topic and the frequence of utilization of the techniques.
Science Categorical Judgments Successive Intervals Scaling Method Instructional Tools And Techniques Scaling
Bu araştırmanın amacı, ortaokul
öğrencilerinin fen bilimleri dersinde başarıları açısından en yararlı olacağına
inandıkları sekiz öğretim tekniğini ölçeklendirmektir. Bu kapsamda uzman
görüşlerine göre teknikler belirlenmiştir. Araştırma verisi devlet okullarında
öğrenim gören 221 altıncı sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada
sınıflama yargılarına dayalı ardışık aralıklar yöntemiyle ölçekleme
yapılmıştır. Öğretim tekniklerinin (uyarıcıların) ölçek değerleri hesaplanarak
yorumlanmıştır. Ayrıca, Spearman-rho sıra korelasyon katsayısı kullanılarak
erkek ve kızların ölçek değerleri arasındaki ilişki belirlenmiştir. Öğrenciler
fen bilimleri dersinde başarılarına en büyük katkıyı yapan teknik olarak
birinci sırada deney tekniğini tercih etmişlerdir. Deney tekniğini sırasıyla
soru-cevap, gösteri, eğitsel video, gezi-gözlem ve grup çalışması tekniği takip
etmektedir. Öğrenciler büyük grup
tartışması ve eğitsel oyun tekniklerinin ise fen bilimleri başarılarına en
küçük katkıyı yaptığını belirtmişlerdir. Korelasyon analizi kız ve erkeklerin
farklı tercih sırasına sahip olduğunu göstermiştir. Sonuçlara göre; öğrenciler
başarıyı çoğunlukla uygulamalı öğretim tekniklerine bağlamaktadır. Öğretim
tekniklerinin değeri nasıl uygulandıklarına bağlıdır; bu durum genellikle
öğretmen ve öğrenciler arasındaki ilişki tarafından belirlenir. Bundan sonraki
çalışmalarda öğretmen yeterliliği, öğrenme konusu ve tekniklerin kullanılma
sıklığı gibi konuların araştırılmasının öğrencilerin teknik tercihlerine daha
açıklayıcı bir değerlendirme getireceği beklenmektedir.
Fen Bilgisi Sınıflamalı Yargılar Ardışık Aralıklar Ölçekleme Yöntemi Öğretim Araçları Ve Teknikleri Ölçekleme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | September 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |