The aim of this study is to develop a reliable and valid scale which is going to allow one to detect the views about computer presentations. For this purpose, firstly an item pool which includes 82 items is composed. After then, content validity and face validity were done according to the expert views. After the analyses, 58 items left. Those 58 items are prepared as a 5 point Likert Type scale and applied to 366 teacher candidates. The data obtained from the application is analyzed with SPSS 20.0 statistics software. The discrimination power of each item in the scale is detected by looking at the item total correlation. And the 24 items which have low reliability values are excluded from the scale. Exploratory factor analysis is performed to detect validity of the structure. As a result of the analysis a structure with 3 factors and 29 items is obtained. The structure explains 41.324% of total variance and is considered as valid. Cronbach Alpha internal consistency coefficient for the whole scale is estimated as 0.897. With this status of the scale, one can say that it is a highly reliable scale
Bu çalışmanın amacı, bilgisayar sunumlarına yönelik görüşlerin tespit edilmesini sağlayacak geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesidir. Bu amaçla öncelikle madde havuzu (82 madde) oluşturulmuştur. Sonrasında konu uzmanlarının görüşlerinden yola çıkarak yüzey ve kapsam geçerlik analizleri yapılmıştır. Analizler sonrası kalan 58 madde Likert tipinde 5’li değerlendirmeye sahip deneme formu şeklinde hazırlanarak toplam 366 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulamanın sonunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 20.0 istatistik programından yararlanılmıştır. Ölçekteki her bir maddenin ölçme gücü madde-toplam korelasyonu bakılarak yapılmış, düşük güvenirliğe sahip 24 madde ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam varyansın %41.324’ini açıklayan ve anlamlı olarak kabul edilen 3 faktörlü, 29 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin genelinden elde edilen Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0,897 olarak hesaplanmıştır. Bu haliyle ölçeğin yüksek derecede güvenilir olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | July 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |