This study aimed to examine police officers’ lifelong learning tendency and to determine the relationship between the various demographic variables. The population of the research included police officers working at Şehitkamil and Şahinbey District Police Headquarters of Gaziantep in 2018. The research sample consisted of 304 police officers selected randomly from different departments of the headquarters. This study which is based on quantitative approach is a survey study. As data collection tools, “Personal Information Form” and “Lifelong Learning Tendency Scale” developed by Yaman and Yazar (2015) were used. Reliability of the scale was assured, and Cronbach’s Alpha coefficient was found as 0.97. In statistical analysis, Independent samples T-test and One-Way Anova were applied in the research. As a result of data analysis, it was found that police officers’ lifelong learning tendency was moderate level. While police officers’ lifelong learning tendency did not differ statistically in terms of gender, educational background, and school of graduation, it was statistically different in terms of age, professional seniority and foreign language level
Bu araştırmanın amacı, polis memurlarının hayat boyu öğrenme eğilimlerini incelemek ve bazı demografik değişkenlerle ilişkilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini 2018 yılında Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil İlçesi Emniyet Müdürlüklerinde görevli polis memurları oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise farklı birimlerde görev yapan rasgele seçilen 304 polis memuru oluşturmaktadır. Bu araştırma belirli bir grubun özelliklerini ortaya koymak için yapıldığından bir tarama araştırmasıdır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve Yaman ve Yazar (2015) tarafından geliştirilen “Hayat Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği tespit edilmiş ve Cronbach Alpha katsayısı 0,97 olarak bulunmuştur. Araştırmada istatistiksel analizlerde bağımsız örneklemler t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, çalışmaya katılan polis memurlarının hayat boyu öğrenme eğilimlerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, polislerin hayat boyu öğrenme eğilimlerinin; cinsiyete, öğrenim düzeyine ve mezun olunan okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı, buna karşın yaş, mesleki kıdem ve yabancı dil bilgisi bakımından ise anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | July 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |