Research Article
BibTex RIS Cite

Social Studies Teachers’ Views on Historical Cultural Heritage Education (The Case of Denizli)

Year 2020, Volume: 28 Issue: 3, 1307 - 1320, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3866

Abstract

In this research, the views of social studies teachers about historical cultural heritage education in Denizli province were tried to be put forward. Phenomenology pattern was used in the study. In the study, the opinions of 20 social studies teachers were taken. Interview form was used as data collection tool. Content analysis method was used in the analysis of the resulting data. As a result of the research, it is seen that teachers are interested in historical cultural heritage education. The lack of visual material in the education of historical cultural heritage was the most encountered problem and the most preferred technique for this subject was trip-observation. It is also indicated that historical cultural heritage education should be given in Turkish course. Moreover, it was observed that the teachers were not indifferent to the historical cultural heritage elements in Denizli.

References

  • Akar, İ., & Ahi, B. (2020). How is the environment in the mind of a gifted elementary school student? A phenomenology study. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(1), 85-97.
  • Akay, A.S. (2006). Somut olmayan kültürel mirasın tarih araştırmalarında kaynak olma özelliği. Milli Folklor Dergisi, 70.
  • Akcay, A., & Altun, A. (2019). Farklı kısa süreli bellek uzamlarına sahip öğrencilerin farklı dikkat tasarımına sahip öğrenme ortamlarındaki göz hareketlerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2) , 588-614 . doi: 10.17943/etku.568192
  • Aksoy A. ve Enlil Z. (2012). Kültürel miras yönetiminde çağdaş yaklaşımlar. A. Aksoy ve D. Ünsal (Ed.), Kültürel miras yönetimi içinde (1. baskı, ss. 2-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Arıkan, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerle incelenmesi: Adıyaman örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Aslan, E. ve Çulha B. (2008). “Kimiz biz” Türkiye’deki ilköğretim okullarında “ulusal kimlik” ve “kültürel miras eğitimi”. M. Safran ve D. Dilek (Ed.), 21. yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi içinde (ss. 131-133). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Aslan, Z., Ardemagni, M. (2006). İntroducing young people to the protection of heritage sites and historic sites. http://www.iccrom.org/ifrcdn/pdf/ICCROM_09_ManualSchoolTeachers_en.p df. adresinden alındı.
  • Artun, E. (2005). Popüler Türk kültürünün dünya kültürlerine etki ve katkısı. http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/50.php adresinden alındı.
  • Avcı, M. ve Memişoğlu, H. (2016). Kültürel miras eğitimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 15(1),104-124.
  • Başar, E. (1994). Eğitim sosyolojisi. Samsun: Eser Matbaası.
  • Bıyıklı, S. G. (2010). Representation of cultural heritage in textbooks: Examination of the illustration in the 4th and 5th grade social studies textbooks (1974-2009) in Turkey. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Koç Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çankaya, E. (2006). Somut olmayan kültürel mirasın müzecilik bağlamında korunması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında somut olmayan kültürel mirasın yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-203.
  • Çulha, B. (2006-2007). Uluslarası mevzuatlar ışığında Türk eğitim sisteminde kültürel miras ve koruma: Genel değerlendirmeler ve öneriler. http://www.kumid.net/euproject/uzmanlar_raporu.html adresinden alındı.
  • Çulha Özbaş, B. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde kültürel miras eğitimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler eğitimi içinde (ss. 743-762). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: öğretmen adaylarının kültür portfolyolarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (28), 1- 19.
  • Deveci, H. ve Selanik Ay, T. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yerel toplum çalışmalarından yararlanma: bir eylem araştırması. Journal of Social Studies Education Research, 2(1), 83-115.
  • Dönmez, C. ve Yeşilbursa, C.C. (2014). Kültürel miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 13 (2), 425-442.
  • Durant, W. (1978). Medeniyetin temelleri (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Erguvan yayınları.
  • Fraenkel, W., Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th Edition). New York: McGraw-Hill Education
  • Gökkaya, A.K. ve Yeşilbursa, C.C. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 483- 506.
  • Günay, Ü. (2005). Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Harper, M. (1997). İncluding historic places in the social studies curriculum. http://www.ericdigests.org/1998-2/places.htm adresinden alındı.
  • MEB, (2005). İlköğretim sosyal bilgiler öğretim programı ve kılavuzu (6-7.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks. CA: Sage.
  • Öcal, T. (Haziran, 2014). Somut olmayan kültürel miraslarımızdan halıcılığın Niğde’de yaşatılıp sürdürebilirliği. Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Özbaş, B. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde kültürel miras eğitimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 746 -752). Ankara: Pegem Akademi.
  • Prott, L.V. & Patrick, J.O. (1992). Cultural heritage or cultural property? https://doi.org/10.1017/S094073919200033X adresinden alındı.
  • Sertkaya, K. B. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler dersi öğretiminde kültür aktarımı ve kültürel kimlik geliştirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. ( 2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras ögelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 20-38.
  • Smith, G.S., Messenger, P.M. & Soderland, H.A. (2010). Heritage values in contemporary society. Walnut Creek, California: Left Coast Pess İnc.
  • Sokal, M.P. (2006). The U.S. legal response to the protection of the world cultural heritage. N. Bro die, M. M. Kersel, C. Luke, K. W. & Tubb (Ed.), Archaeology, cultural heritage, and the antiquities trade içinde (ss. 36-67). Gainesville, FL: University Press of Florida.
  • Somyürek, S., & Coşkun, B.K. (2013). Digital competence: Is it an innate talent of the new generation or an ability that must be developed?. British Journal of Educational Technology, 44(5), E163-E166. doi: 10.1111/bjet.12044
  • Sözen, S. (2013). A phenomenological study on incorporating the history of mathematics into teaching from the perspective of primary and mathematics teachers. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. G. Can (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 1-13). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersi kültür ve miras öğrenme alanının işlenişinin 4. ve 5. sınıf öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler e-Dergisi, 18, 1-26.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kültür algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 77-92.
  • Watson, J. (1998). Engineering education in Japan after the iwakura mission. I. Nish içinde, The Iwakura Mission in America and Europe: A New Assessment (s. 108-112). Surrey: Japan Library.
  • Yalçınkaya, E. (2015). Pre-service teachers’ views on intangible cultural heritage and its protection. Anthropologist, 22(1), 64-72.
  • Yeşilbursa, C.C. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımı. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 23(23), 209-222.
  • Yeşilbursa, C.C. ve Barton, K.C. (2011). Preservice teachers’ attitudes toward the inclusion of “heritage education” in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research. 2(2), 1-21.
  • Yeşilbursa, C.C. ve Uslu, S. (2014). Türk ve Amerikan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürel miras eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 879-891.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Tarihi Kültürel Miras Eğitimine İlişkin Görüşleri (Denizli Şehri Örneği)

Year 2020, Volume: 28 Issue: 3, 1307 - 1320, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3866

Abstract

Bu araştırmada, Denizli ilindeki sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarihi kültürel miras eğitimi ile ilgili görüşleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmış, 20 sosyal bilgiler öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Ortaya çıkan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin tarihi kültürel miras eğitimine ilgili oldukları görülmüştür. Tarihi kültürel miras eğitiminde görsel materyal eksikliği en çok karşılaşılan sorun olmuş ve bu konu için de en çok tercih edilen teknik gezi gözlem olmuştur. Öğretmeler tarafından tarihi kültürel miras eğitiminin Türkçe dersinde de verilmesinin uygun olduğu belirtilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin Denizli’deki tarihi kültürel miras ögelerine karşı ilgisiz olmadıkları görülmüştür.

References

  • Akar, İ., & Ahi, B. (2020). How is the environment in the mind of a gifted elementary school student? A phenomenology study. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(1), 85-97.
  • Akay, A.S. (2006). Somut olmayan kültürel mirasın tarih araştırmalarında kaynak olma özelliği. Milli Folklor Dergisi, 70.
  • Akcay, A., & Altun, A. (2019). Farklı kısa süreli bellek uzamlarına sahip öğrencilerin farklı dikkat tasarımına sahip öğrenme ortamlarındaki göz hareketlerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2) , 588-614 . doi: 10.17943/etku.568192
  • Aksoy A. ve Enlil Z. (2012). Kültürel miras yönetiminde çağdaş yaklaşımlar. A. Aksoy ve D. Ünsal (Ed.), Kültürel miras yönetimi içinde (1. baskı, ss. 2-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Arıkan, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerle incelenmesi: Adıyaman örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Aslan, E. ve Çulha B. (2008). “Kimiz biz” Türkiye’deki ilköğretim okullarında “ulusal kimlik” ve “kültürel miras eğitimi”. M. Safran ve D. Dilek (Ed.), 21. yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi içinde (ss. 131-133). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Aslan, Z., Ardemagni, M. (2006). İntroducing young people to the protection of heritage sites and historic sites. http://www.iccrom.org/ifrcdn/pdf/ICCROM_09_ManualSchoolTeachers_en.p df. adresinden alındı.
  • Artun, E. (2005). Popüler Türk kültürünün dünya kültürlerine etki ve katkısı. http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/50.php adresinden alındı.
  • Avcı, M. ve Memişoğlu, H. (2016). Kültürel miras eğitimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 15(1),104-124.
  • Başar, E. (1994). Eğitim sosyolojisi. Samsun: Eser Matbaası.
  • Bıyıklı, S. G. (2010). Representation of cultural heritage in textbooks: Examination of the illustration in the 4th and 5th grade social studies textbooks (1974-2009) in Turkey. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Koç Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çankaya, E. (2006). Somut olmayan kültürel mirasın müzecilik bağlamında korunması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında somut olmayan kültürel mirasın yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-203.
  • Çulha, B. (2006-2007). Uluslarası mevzuatlar ışığında Türk eğitim sisteminde kültürel miras ve koruma: Genel değerlendirmeler ve öneriler. http://www.kumid.net/euproject/uzmanlar_raporu.html adresinden alındı.
  • Çulha Özbaş, B. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde kültürel miras eğitimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler eğitimi içinde (ss. 743-762). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: öğretmen adaylarının kültür portfolyolarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (28), 1- 19.
  • Deveci, H. ve Selanik Ay, T. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yerel toplum çalışmalarından yararlanma: bir eylem araştırması. Journal of Social Studies Education Research, 2(1), 83-115.
  • Dönmez, C. ve Yeşilbursa, C.C. (2014). Kültürel miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 13 (2), 425-442.
  • Durant, W. (1978). Medeniyetin temelleri (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Erguvan yayınları.
  • Fraenkel, W., Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th Edition). New York: McGraw-Hill Education
  • Gökkaya, A.K. ve Yeşilbursa, C.C. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 483- 506.
  • Günay, Ü. (2005). Din Sosyolojisi. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Harper, M. (1997). İncluding historic places in the social studies curriculum. http://www.ericdigests.org/1998-2/places.htm adresinden alındı.
  • MEB, (2005). İlköğretim sosyal bilgiler öğretim programı ve kılavuzu (6-7.sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B. & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks. CA: Sage.
  • Öcal, T. (Haziran, 2014). Somut olmayan kültürel miraslarımızdan halıcılığın Niğde’de yaşatılıp sürdürebilirliği. Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi Bildiri Kitabı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Özbaş, B. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde kültürel miras eğitimi. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 746 -752). Ankara: Pegem Akademi.
  • Prott, L.V. & Patrick, J.O. (1992). Cultural heritage or cultural property? https://doi.org/10.1017/S094073919200033X adresinden alındı.
  • Sertkaya, K. B. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler dersi öğretiminde kültür aktarımı ve kültürel kimlik geliştirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. ( 2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras ögelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 20-38.
  • Smith, G.S., Messenger, P.M. & Soderland, H.A. (2010). Heritage values in contemporary society. Walnut Creek, California: Left Coast Pess İnc.
  • Sokal, M.P. (2006). The U.S. legal response to the protection of the world cultural heritage. N. Bro die, M. M. Kersel, C. Luke, K. W. & Tubb (Ed.), Archaeology, cultural heritage, and the antiquities trade içinde (ss. 36-67). Gainesville, FL: University Press of Florida.
  • Somyürek, S., & Coşkun, B.K. (2013). Digital competence: Is it an innate talent of the new generation or an ability that must be developed?. British Journal of Educational Technology, 44(5), E163-E166. doi: 10.1111/bjet.12044
  • Sözen, S. (2013). A phenomenological study on incorporating the history of mathematics into teaching from the perspective of primary and mathematics teachers. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilimler kapsamında sosyal bilgilerin yeri ve önemi. G. Can (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 1-13). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersi kültür ve miras öğrenme alanının işlenişinin 4. ve 5. sınıf öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler e-Dergisi, 18, 1-26.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kültür algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 77-92.
  • Watson, J. (1998). Engineering education in Japan after the iwakura mission. I. Nish içinde, The Iwakura Mission in America and Europe: A New Assessment (s. 108-112). Surrey: Japan Library.
  • Yalçınkaya, E. (2015). Pre-service teachers’ views on intangible cultural heritage and its protection. Anthropologist, 22(1), 64-72.
  • Yeşilbursa, C.C. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımı. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 23(23), 209-222.
  • Yeşilbursa, C.C. ve Barton, K.C. (2011). Preservice teachers’ attitudes toward the inclusion of “heritage education” in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research. 2(2), 1-21.
  • Yeşilbursa, C.C. ve Uslu, S. (2014). Türk ve Amerikan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürel miras eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 879-891.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Seher Azrak This is me

Elvan Yalçınkaya This is me

Publication Date May 20, 2020
Acceptance Date October 26, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Azrak, S., & Yalçınkaya, E. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Tarihi Kültürel Miras Eğitimine İlişkin Görüşleri (Denizli Şehri Örneği). Kastamonu Education Journal, 28(3), 1307-1320. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3866

10037