The aim of this study is to determine whether the cyberloafing scores of the prospective teachers differ in terms of different variables. Prospective teachers’ cyberloafing scores were investigated according to demographic characteristics (gender, department), satisfaction level from the department and preferred ranking of the department, internet use behaviors (frequency of daily internet usage, internet use skill levels). In line with this purpose, “Cyberloafing Scale” which was developed by Akbulut, Dursun, Dönmez and Şahin (2016) and questionnaire developed by the researchers were administered. The survey research which is one of the quantitative research method was used to collect data. The study was conducted during the spring term of 2018-2019 academic year. The sampling consists of 207 prospective teachers studying in various departments in the faculty of education in a state university. According to the findings, there were not significant differences in prospective teachers’ cyberloafing total scores in terms of gender and satisfaction from department. However, there were significant differences in terms of the department prospective teachers study, their daily internet usage time and internet use skill levels. Furthermore, there was no significant relationship between prospective teachers’ preferred ranking of the department and cyberloafing total scores.
Bu araştırma bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının siber aylaklık puanlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu bağlamda öğretmen adaylarının siber aylaklık puanlarının demografik özellikler (cinsiyet, bölüm), öğrenim gördükleri bölümden memnuniyetleri ve bölümü tercih sıralamaları ile internet kulanım davranışları (gün içinde internet kullanım sıklığı ve internet kullanma becerileri) açısından farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Akbulut, Dursun, Dönmez ve Şahin (2016) tarafından geliştirilen “Öğrenme Etkinlikleri Sırasında Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanımı Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcılar 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 207 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adaylarının siber aylaklık toplam puanlarında cinsiyet ve bölümden memnuniyet değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Ancak, öğrenim görmekte oldukları bölüm, günlük internet kullanma süreleri ve internet kullanma becerileri açısından anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Bunun yanısıra öğretmen adaylarının bölüm tercih sıralamaları ile siber aylaklık toplam puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | October 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 3 |