The aim of the study is to state the perception of school principals working at primary, secondary and high schools on governance and to analyse by some variables. The research is an example of survey method. As the total number of school principals is 102 in Siirt province central district, direct measurement method has been used instead of sampling population. “Educational Organizations’ Governance Scale” developed by Aslan (2016) has been used as the data collection tool in the research. Tukey’s test has been interpreted for reliability analysis, frequency tables, unpaired t test, one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple comparisons within the scope of the analysis. According to the research findings; it has been identified that the perception of the educational organizations’ managers on governance vary significantly across the variables such as gender, profession, the number of teachers at school and school level while there hasn’t been a great difference in age variable. According to the results of the research, it can be said that the managers working in educational organizations exhibit the behaviors expected to be fulfilled in terms of governance sufficiently. Therefore, it is understood that educational organizations are managed in accordance with governance. It should be ensured that school administrators perform governance practices in a way that covers all teachers and variables related to the school.
Bu araştırmanın amacı ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan okul yöneticilerinin yönetişime ilişkin algılarını saptamak ve bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma tarama modelindedir. Siirt ili merkez ilçede toplam 102 okul yöneticisi olduğundan araştırma evreninden örneklem alınmamış, doğrudan sayım yöntemi seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Aslan (2016) tarafından geliştirilen “Eğitim Örgütlerinde Yönetişim Ölçeği” kullanılmıştır. Analiz kapsamında güvenirlilik analizi, frekans tabloları, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırmalar için Tukey testi hesaplanmıştır. Araştırma bulgularına göre; eğitim örgütü yöneticilerinin yönetişime ilişkin algıları cinsiyet, görev, okuldaki öğretmen sayısı ve okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; yaş değişkenine göre ise anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre eğitim örgütlerinde görev yapan yöneticilerin yönetişime ilişkin yerine getirmeleri beklenen davranışları yeterli düzeyde sergiledikleri söylenebilir. Dolayısıyla eğitim örgütlerinin yönetişime uygun bir şekilde yönetildiği anlaşılmaktadır. Okul yöneticilerinin yönetişim uygulamaları tüm öğretmenleri ve okula ilişkin değişkenleri kapsayacak şekilde gerçekleştirmeleri sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Acceptance Date | May 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 4 |