Purpose: This paper aims to evaluate the findings of studies investigating multiculturalism in social studies teaching in Turkey.
Studies examining the concept of multiculturalism, which belongs to an important place in the social studies course, were
analyzed, and the findings related to what was focused most, what was needed and the subjects that had never been
investigated before were presented.
Design/Methodology/Approach: The meta-synthesis method, which is one of the qualitative methods based on interpreting
and synthesizing the findings of the studies, carried out with a qualitative and mixed method investigating multiculturalism in
the field of social studies teaching. In the meta-synthesis method, researches on the same subject are interpreted from a
critical point of view by creating themes or main templates. Within the scope of the “inclusion criteria” determined, 11 studies
examining multiculturalism in social studies teaching were analysed.
Findings: The findings showed that in order to describe the current situation, the great majority of the studies examined the
documents, and the data collection and data analysis methods were similar due to the document analysis method. Studies
examining multiculturalism in different units of the curriculum of social studies course show that the situations of addressing
multiculturalism in the program have varied over the years, and that there have been significant developments over time in
terms of the representation of multiculturalism in the context of learning domain. Studies conducted on social studies
textbooks show that the reflection of multiculturalism on books took place later than the curriculum. As a result, it is seen that
the level of multiculturalism is still not sufficient.
Conclusion: Instead of conducting descriptive studies that determine the extent to which multiculturalism is represented in
social studies documents, social studies researchers are suggested to carry out studies using different methods that create
products for the creation of multicultural education environments that can be carried out with a social studies curriculum.
-
-
-
Bu çalışma ile Türkiye’de sosyal bilgiler öğretiminde çokkültürlülüğü araştıran çalışmaların değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda sosyal bilgiler öğretimi alanında çokkültürlülüğü araştıran nitel ve karma desenle yürütülmüş çalışmaların nitel bulgularını yorumlamak ve sentezlemek için nitel araştırma desenlerinden meta-sentez yöntemi kullanılmıştır. Tarama yapılırken “çokkültürlülük”, “çok kültürlülük”, “çokkültürlü”, “çok kültürlü”, “multicultural” ve “multi cultural” terimleri kullanılmıştır. Türkiye’de çokkültürlülüğü farklı boyutlarıyla inceleyen çalışmalara ulaşılarak tümü gözden geçirilmiş ve kimliklendirilmiştir. Daha sonra çalışma kapsamında belirlenen “dahil etme ölçütleri” kapsamında bu çalışmalardan sosyal bilgiler öğretiminde çokkültürlülüğü inceleyen 11 çalışmaya ulaşılmıştır. Değerlendirilen 11 çalışmadan elde edilen bulgular; bu alanda yürütülen çalışmaların büyük çoğunluğunda var olan mevcut durumu betimlemeye yönelik olarak dokümanların (sosyal bilgiler dersine ait öğretim programları, ders kitapları, kılavuz kitapları gibi) incelendiği, kullanılan bu yöntemden dolayı da veri toplama yöntemleri ve analiz türlerinin birbirine benzerlik gösterdiğini göstermiştir. Bunun yanı sıra sosyal bilgiler dersi etkinliklerinde çokkültürlülük çerçevesinde yapılabileceklere yönelik sınıf uygulamalarının önemini ve etkisini araştıran çok az sayıda çalışma olduğu görülmüştür. Kültürel farklılıkları öğretmek gibi bir misyonu da olan sosyal bilgiler dersinin temelinde yer alan farklılıklara saygı, hoşgörü gibi değerler, bu dersin çokkültürlü bir içeriğe sahip olmasını ve buna uygun öğretim programına, okul ve sınıf ortamına sahip olmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda sosyal bilgilerin öğretiminde çokkültürlü eğitimi temel alan öğrenme-öğretme süreçlerine yer veren çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | September 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 1 |