Purpose: The aim of this research was to determine the knowledge of first aid, and the learning needs surrounding first aid education of teachers working in public primary schools.
Design/Methodology/Approach: This descriptive study was undertaken through a sample of 214 teachers working in 15 public primary schools in Amasya City, Turkey. Data collection was achieved via a questionnaire consisting of items regarding teachers’ characteristics and basic first aid knowledge. One point was given for each correct answer. The data were collected through face-to-face interviews. Statistical analyses were performed using descriptive statistics.
Findings: In total, 47.2% of the primary school teachers whom participated stated that they had had previous training on first aid, and 11.7% teachers felt that their knowledge was sufficient about first aid knowledge and equipment. Overwhelmingly, 70.5% of teachers had been confronted with situations needing fist aid at school. In this study, it was found that teachers had medium-level fist aid knowledge scores. Most teachers answered incorrectly questions regarding foreign body punctures in the abdominal region and nosebleeds.
Highlights: It was revealed that the teachers have insufficient knowledge about first aid, and it was determined that teachers have learning needs relating first aid. Accordingly, it is recommended that training is provided for teachers on first aid through in-service training programs. Moreover, the problem needs to be addressed and the addition of first aid education in the teachers’ training curriculum might be suggested.
Adult education Learning need First aid knowledge Primary school teachers Lifelong learning
Çalışmanın amacı: Kamu ilk okullarında çalışan öğretmenlerin ilk yardım konusunda öğrenme ihtiyaçlarının saptanmasıdır.
Materyal ve Yöntem: Durum saptamaya yönelik betimsel bir çalışma olup tekil tarama modeli esas alınarak yürütülmüştür.Tanımlayıcı olan araştırmanın evrenini Amasya merkeze bağlı 15 ilkokulda çalışan 214 öğretmen oluşturmuştur. Bu araştırmada evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir. Veriler anket formu aracılığıyla yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmış ve SSPS programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Kamuya bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan öğretmenler üzerinde yapılan çalışmada, öğretmenlerin ilk yardım bilgi puanları orta düzeyde (ortalamaları 7.60) olarak belirlenirken, öğretmenlerin % 32.7’sinin ilk yardım bilgi donanımı ile ilgili olarak kendini yeterli bulmadığı ve % 17.8’inin ilk yardımla ilgili herhangi bir eğitime katılmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların %89.3’ü karın bölgesine yabancı cisim saplanması (epilepsi) ve % 83.2’si burun kanaması (epilepsi) ile ilgili sorulara yanlış cevap vermişlerdir.
Önemli Vurgular: Öğretmenlerin ilk yardım konusunda öğrenme ihtiyaçlarının olduğu tespit edilmiş ve öğretmenlere ilk yardım ile ilgili hizmetiçi eğitim verilmesi önerilmiştir. Ayrıca, öğretmen yetiştiren okulların eğitim müfredatına ilk yardım eğitiminin eklenmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | May 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 3 |