Hope is one of the vital constructs that are related to an array of important emotional characteristics. The current study aimed to examine the link between hope and emotional intelligence, an important concept that has a critical impact on individuals’ well-being. Despite emotional intelligence encompasses a number of emotion-related self-efficacies such as social competence or emotionality, the link between hope domains and dimensions of emotional intelligence yet to be explored. Thus, 143 undergraduate and postgraduate students were recruited from the United Kingdom and administered the Adult Dispositional Hope Scale (ADHS), a short form of trait emotional intelligence questionnaire (TEIQue-SF), and a short-form of NEO PI-R (S5). In terms of the results, correlation analyses demonstrated the significant and positive relationship between agency/pathways and factors of emotional intelligence. Moreover, regression analyses demonstrated that the agency uniquely explains a significant amount of variance in the well-being dimension of emotional intelligence while pathways accounted for a significant amount of variance in the dimension of sociability beyond demographics and personality traits. To this end, it might be concluded that the agency is related to more well-being related variables while pathways is the social aspect of hope.
I would like to thank my Ph.D. supervisors Prof. John Maltby and Prof. Dr. Claire Hutchinson for their support
Umut duygusal karakter özellikleri ile ilişkili olan önemli bir kavramdır. Bu çalışma, umut alt ölçekleri olan eyleyici düşünce ve alternatif yollar düşüncesi ile bireylerin iyi oluşları üzerinde kritik etkiye sahip bir kavram olan duygusal zeka faktörleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Duygusal zeka, duyguların ifadesi ve duyguların algılanması gibi duygularla ilişkili önemli öz-yeterlilikleri kapsamasında rağmen, umut alt ölçekleri (eyleyici düşünce ve alternatif yollar düşüncesi) ile ilişkisi henüz araştırılmamıştır. Bu sınırlamayı gidermek için, bu çalışma Birleşik Krallık'tan 143 lisans öğrencisi ile yapılmıştır. Katılımcılar, umut ölçeği (ADHS), duygusal zeka anketi (TEIQue-SF) ve kişilik testini (S5) tamamlamıştır. Korelasyon analizlerinin sonuçlarında umut alt ölçekleri ve duygusal zeka faktörleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Buna ek olarak regresyon analizlerine göre, yaş, cinsiyet ve kişilik özelliklerinin etkisi kontrol edildiğinde, eyleyici düşüncenin iyi oluş faktörünün, alternatif yollar düşüncesinin ise sosyallik faktörünün anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, eyleyici düşüncenin daha çok iyi oluşla bağlantılı, alternatif yollar düşüncesinin ise daha çok sosyal değişkenler üzerinde etkisi olabileceği tartışılmıştır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | February 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 4 |