Çalışmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hayvanların özelliklerinden esinlenerek tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlerin çizimler aracılığı ile tespit edilmesidir. Bu amaçla araştırmaya Samsun il merkezinin bir ortaokulunun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan 18’i kız 12’i erkek toplam 30 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kendim seçiyor, kendim tasarlıyorum” çalışma kâğıdı kullanılmıştır. Çalışma kâğıdına göre öğrencilerden hayvanların özelliklerinden esinlenerek tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünleri resim olarak çizmeleri istenmiştir. Çalışmanın verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yapmış oldukları teknolojik ürünlere yönelik çizimler incelendiğinde, en çok askeri araçlara ait tasarımlara yönelik çizimler olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin internette oynadıkları savaş oyunları ve medyada gördükleri savaş görüntülerinden etkilendikleri ifade edilebilir. Ayrıca öğrenciler kara araçları ve günlük hayatta kullanabilecekleri birçok teknolojik ürünlere ait tasarım çizimleri yaptıkları tespit edilmiştir. Çalışmada öğrenciler, esinlendikleri hayvanların özelliklerini detaylandırarak ve kendi fikirlerini, öğrendiği teorik bilgilerle yorumlayarak tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünler ile farklı becerilerini geliştirdikleri düşünülmektedir.
Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Purpose: The aim of the study is to identify the technological products that middle school 7th grade students intend to design
inspired by the characteristics of animals through drawings.
Design/Methodology/Approach: Case study, one of the qualitative research methods, was used in this research. The study is
conducted in a middle school in the city center of Samsun. The participants of the study consists of 30 students (18 girls, 12
boys) studying in the 7th grade of the related school. The worksheet “I choose it myself, I design it myself” was used as data
collection tool. According to the worksheet, students were asked to draw the technological products they thought to design,
inspired by the characteristics of the animals, as a picture. Content analysis was used in the analysis of the data of the study.
Findings: When the drawings of the technological products made by the students were examined, it was observed that they
were mostly for the designs of military vehicles. It can be stated that the students were impressed by the war games they
played on the internet and the war images they saw in the media. In addition, it was determined that students made design
drawings of land vehicles and many technological products that they can use in daily life.
Highlights: In the study, it is thought that the students developed their different skills with the technological products they
thought to design by detailing the characteristics of the animals they were inspired by and interpreting their own ideas with
the theoretical knowledge they learned. It is important for students to be individuals who are interested in living things they
encounter in daily life, can use science and technology, produce, question and grow up as science literate. Therefore,
biomimicry applications can be increased in STEM education. Thus, students can be enabled to design real technological
products inspired by living things.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2022 |
Acceptance Date | November 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 1 |