Purpose: Today, as a result of long-term, unsupervised and unconscious use of students' informatics and communication
tools, it is seen that there is a very rapid increase in the number of cyberbullying and cyber victimization incidents. The
purpose of this study is to investigate the effects of some demographic variables (gender, grade level, mother education
level, and father education level and parent coexistence) in secondary school and high school students in being cyberbully
and victim by meta-analysis method.
Design/Methodology/Approach: YOK thesis center and dergipark databases have been screened by the keywords of
"cyberbullying", "cyber victimization", "cyberbullying", "virtual victimization" and 37 suitable studies have been reached. The
studies included in the research were analyzed by meta-analysis method.
Findings: As a result of the study; ıt was found that male students in Turkey to female students, 8. Grade to 5. grade students
t students whose parents were graduate to undergraduates, students whose parents were separated from each other than
students whose parents were cohabiting were more likely to be cyber bullies and cyber victims.
Highlights: Families should take close care of their children, especially during adolescence, spend qualified time with them
and supervise their time of use of Information Technology. Cyber bullying and cyber victimization are more common in
students as grade levels rise, in this context students should be regularly informed about safe and responsible internet use,
how to use its tools efficiently and effectively, and about cyber bullying and cyber victimization starting in primary school
years.
Günümüzde öğrencilerin, bilişim ve iletişim araçlarını uzun süreli, denetimsiz ve bilinçsiz kullanmaları sonucunda siber zorbalık ve siber mağduriyet olaylarının sayısında çok hızlı bir artışın olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve lise öğrencilerinin siber zorba ve mağdur olmalarında bazı demografik değişkenlerin (cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve ebeveyn birlikte yaşama durumu) etkilerinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesidir. Bu amaçla Türkiye’de konuyla ilgili yapılmış çalışmalar, YÖK tez merkezi ve DergiPark veri tabanları üzerinden “siber zorbalık”, “siber mağduriyet”, “sanal zorbalık”, “sanal mağduriyet” anahtar kelimeleri ile taranmış, siber zorbalık ve mağduriyet bağlamında gerçekleştirilmiş, araştırmanın amacına uygun 37 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırma kapsamına alınan çalışmalar, meta-analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; Türkiye’de erkek öğrencilerin kız öğrencilere, 8. sınıf öğrencilerinin 5. sınıf öğrencilerine, ebeveyni lisans mezunu olan öğrencilerin ebeveyni ilkokul mezunu öğrencilere, ebeveynleri birbirinden ayrı yaşayan öğrencilerin ebeveynleri birlikte yaşayan öğrencilere oranla daha fazla siber zorba ve siber mağdur oldukları anlaşılmıştır. Aileler özellikle ergenlik döneminde çocuklarıyla yakından ilgilenmeli, onlarla nitelikli zaman geçirmeli ve bilişim teknolojileri kullanma sürelerini denetlemelidirler. Siber zorbalık ve siber mağduriyet öğrencilerde sınıf düzeyi yükseldikçe daha fazla görülmektedir, bu bağlamda öğrenciler güvenli ve sorumlu internet kullanımı, bilişim araçlarının nasıl verimli ve etkin kullanılacağı, siber zorbalık ve siber mağduriyet konularında ilkokul yıllarından başlayarak her yıl düzenli olarak bilgilendirilmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Acceptance Date | April 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 2 |