Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavı kapsamında görme engelli öğrencilere yönelik hazırlanan Türkçe ve matematik testlerinin bilgisayar ortamında ve canlı okuyucu tarafından sesli okunmasının görme engelli bireylerin performansında anlamlı fark yaratıp yaratmadığını araştırmaktır. Çalışma nicel araştırma türünde ve yarı deneysel desendedir. Araştırma grubu; Ankara, İstanbul ve Konya’da toplam beş görme engelliler okulunda öğrenim görmekte olan sekizinci sınıfta okuyan 48 öğrenciden oluşmaktadır. Bu öğrenciler sınavlarda okuyucu desteği alan ve görme engeli dışında herhangi bir engelleri bulunmayan öğrencilerdir. Araştırma kapsamında görme engelli öğrencilerin sınavlarda kullanabilecekleri Bilgisayar Ortamında Sesli Test Uygulama Aracı (BOSTA) geliştirilmiş ve bu araç kullanılarak bilgisayar ortamında uygulanan testin canlı okuyucu uygulaması karşısındaki etkililiği test edilmiştir. Türkçe ve matematik testleri çalışma grubunda yer alan öğrencilerden seçkisiz olarak belirlenen 24’üne bilgisayar ortamında, diğer 24’üne ise canlı okuyucu ile verilmiştir. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin araştırma kapsamındaki Türkçe ve matematik başarılarını karşılaştırmak amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda her iki testte (bilgisayar ortamında uygulanan sesli okuma uygulamasındaki test ile canlı okuyucu tarafından okunan test arasında) anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bu bulgu, bilgisayar ortamında yapılan testin canlı okuyucu ile uygulanan test kadar etkili olduğunu ve sınavlarda kullanılabileceğini göstermektedir. Araştırmada, bu çalışma kapsamında geliştirilen test uygulama aracının ulusal sınavlarda kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca testlerde yapılan uyarlamaların geçerlik kanıtlarının da sunulması gerektiği ifade edilmiştir.
Görme engelli öğrenciler Sesli okuma uyarlaması Bilgisayar ortamında test Temel eğitimden ortaöğretime geçiş
The aim of this study is to investigate whether the reading of the Turkish and math tests
prepared by the Ministry of National Education for students with visual impairment within the
scope of the transition from basic education to secondary education (TEOG) makes a significant
difference in the performance of individuals with visual impairments in the computerized and
by the live reader. The study is of quantitative research type and in semi-experimental design.
Research group consists of 48 students who are studying in a total of five visually impaired
schools in Ankara, Istanbul and Konya. These students are those who receive reader support in
exams and do not have any disabilities other than visual impairment. Within the scope of the
research, the Voice Test Application Tool in Computerized (BOSTA), which can be used by
students with visual impairments, was developed and the effectiveness of the test applied in
computerized against this live reader application was tested using this tool. Turkish and
mathematics tests were given to 24 of the students in the study group were selected randomly,
in computerized and the other 24 were given by a live reader. In order to compare the Turkish
and mathematics achievements of the students in the experimental and control groups within
the scope of the research, independent samples t-test was applied. As a result of the analysis,
no significant difference was found in both tests (between the test in the reading aloud
application performed in computerized and the test read by the live reader). This finding shows
that the test performed in the computerized is as effective as the test performed with the live
reader and can be used in exams. In the research, it was concluded that the test application
tool developed within the scope of this study can be used in national exams. It was also state
Visually impaired students Read aloud accommodation Computerized test Pass from Basic Education to Secondary Education
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2022 |
Acceptance Date | January 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 2 |