Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, tasarım tabanlı araştırma yöntemiyle hazırlanan fen etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerine olan etkisini incelemektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Kastamonu ilinde öğrenim gören 80 ortaokul öğrencisi rastgele seçilerek deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Deney grubunda tasarım tabanlı fen etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubu geleneksel fen öğretimine devam etmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme eğilimlerinde kontrol grubuna kıyasla anlamlı düzeyde daha fazla gelişim gösterdiği belirlenmiştir. Tasarım tabanlı etkinliklerin öğrencilere aktif problem çözme fırsatları sunduğu ve bu süreçte yaratıcı fikir üretme ile eleştirel değerlendirme becerilerini geliştirdikleri gözlenmiştir.
Önemli Vurgular: Araştırma bulguları, tasarım tabanlı araştırma yönteminin fen eğitiminde yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede geleneksel yöntemlerden daha etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, eğitimciler ve program geliştiricilere tasarım tabanlı etkinliklerin eğitim programlarına entegrasyonu önerilmektedir.
Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of science activities prepared through the design-based research (DBR) method on middle school students' creative and critical thinking skills.
Design/Methodology/Approach: A quasi-experimental design was employed. The study group consisted of 80 middle school students in Kastamonu, Turkey, randomly assigned to experimental and control groups. Design-based science activities were applied in the experimental group, while the control group followed traditional science instruction. Data were collected through pre-tests and post-tests using the Marmara Creative Thinking Dispositions Scale and Marmara Critical Thinking Dispositions Scale.
Findings: Results indicated significant improvements in creative and critical thinking dispositions of students in the experimental group compared to the control group. The DBR activities provided students with active problem-solving opportunities, enhancing their ability to generate creative ideas and critically evaluate their work.
Highlights: The study highlights that the design-based research approach in science education is more effective than traditional teaching methods in enhancing creative and critical thinking skills. It is recommended for educators and curriculum developers to integrate DBR-driven activities into educational programs.
Design-Based Research Experimental Implementation Science Education Creative Thinking Critical Thinking
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | March 24, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 3 |